Contemporary Determinants of Security Education
View/ Open
Author:
Kaźmierczak, Danuta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: State security in the contemporary world / redakcja naukowa Olga Wasiuta, Janusz Falecki, Danuta Kaźmierczak. - Kraków : Wydawnictwo Drukarnia Styl Anna Dura, 2019. - S. 204-217
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
zarządzanie edukacjąedukacja dla bezpieczeństwa
integracja
sztuczna inteligencja
Przemysł 4.0
education management
security education
integration
AI
Industry 4.0
Date: 2019
Metadata
Show full item recordAbstract
Współcześnie jesteśmy świadkami głębokiej i wielowymiarowej transformacji
cyfrowej usług, produktów i modeli biznesowych, która w efekcie daje nową
jakość życia, ale także potęguje istniejące lub tworząc nowe zagrożenia. Zmieniają się
przez to zadania i możliwości edukacji dla bezpieczeństwa. Może ona korzystać ze
sprawdzonych już koncepcji, realizowanych w przemyśle: poziomą i pionową integrację
procesów i nowoczesne metody gromadzenia i analizy danych, by dostarczać spersonalizowane
produkty szkoleniowe (spójne i interdyscyplinarne programy i kursy)
decydujące o skuteczności kształcenia(szkolenia). Celem artykułu jest analiza zastosowania
nowych rozwiązań w edukacji dla bezpieczeństwa z uwzględnieniem współczesnych
uwarunkowań środowiska bezpieczeństwa. Autorka podjęła również próbę
zdefiniowania sylwetki specjalisty w zakresie bezpieczeństwa, zadań, jakie przed nim
stoją i umiejętności koniecznych do ich realizacji. Omówiła również przykładowe metody
kształcenia (szkolenia) gwarantujące efektywność, czyli profesjonalnie wykształcone
kadry/ wyszkolonych cywilów potrafiących reagować na zaistniałe zagrożenia
używając odpowiednich do tego celu sił i środków. Nowadays, we witness the deep and multidimensional digital transformation
of services, products and business models, which creates new quality of life but also
strengthens existing threats or creates new ones. This results in changes in security education,
its tasks and opportunities. It is possible to use already tested solutions offered
by the business sector: vertical and horizontal integration of processes and new methods
of data collection and analysis in order to deliver personalized training services (products)
(coherent and interdisciplinary programs and courses) which determine effective
teaching process. The aim of the paper is to provide the analysis of implementation of
new solutions in security education considering also contemporary determinants of security
environment. The author also attempts to define the profile of security specialist,
their tasks and capabilities necessary to perform successfully and discusses the exemplary
teaching (training) methods that could guarantee effectiveness, i.e. professionally
educated staff/trained civilians who react to the threats using right means and capacity.