Szanse i wyzwania dla edukacji dla bezpieczeństwa
Author:
Kaźmierczak, Danuta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Bezpieczeństwo współczesnego świata. Część 2. Wymiar narodowy / redakcja naukowa Janusz Falecki, Paweł Łubiński. - Kraków : Wydawnictwo Drukarnia Styl Anna Dura, 2019. - S. 195-209
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2019
Metadata
Show full item recordAbstract
Współcześnie jesteśmy świadkami głębokiej i wielowymiarowej transformacji
cyfrowej usług, produktów i modeli biznesowych, która w efekcie daje nową jakość życia, ale
także potęguje istniejące lub tworząc nowe zagrożenia. Zmieniają się przez to zadania i
możliwości edukacji dla bezpieczeństwa. Może ona korzystać ze sprawdzonych już
koncepcji, jakie oferuje przemysł: poziomą i pionową integrację procesów i nowoczesne
metody gromadzenia i analizy danych, by dostarczać spersonalizowane produkty szkoleniowe
(spójne i interdyscyplinarne programy i kursy) decydujące o skuteczności
kształcenia(szkolenia).
Celem artykułu jest analiza zastosowania nowych rozwiązań w edukacji dla bezpieczeństwa z
uwzględnieniem wyzwań, jakie niesie ze sobą współczesne środowisko bezpieczeństwa a
także ograniczeń biologicznych czy prawnych.
Autorka nakreśliła potrzebę projektowania interdyscyplinarnych programów prewencyjnych
czy szkoleniowych i omówiła przykładowe metody kształcenia (szkolenia) gwarantujące
efektywność, czyli profesjonalnie wykształcone kadry/ wyszkolonych cywilów potrafiących
reagować na zaistniałe zagrożenia używając odpowiednich do tego celu sił i środków. Nowadays, we witness the deep and multidimensional digital transformation of
services, products and business models, which creates new quality of life but also strengthens
existing threats or creates new ones. This results in changes in security education, its tasks and
opportunities. It is possible to use already tested solutions offered by the business sector:
vertical and horizontal integration of processes and new methods of data collection and
analysis in order to deliver personalized training services (products) (coherent and
interdisciplinary programs and courses) which determine effective teaching process.
The aim of the paper is to provide the analysis of implementation of new solutions in
security education considering challenges the contemporary security environment creates and
biological and legal limitations.
The author indicates the necessity to design interdisciplinary projects/ courses and discusses
the exemplary teaching (training) methods that could guarantee effectiveness, i.e.
professionally educated staff/trained civilians who react to the threats using right means and
capacity.