• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Geograficzne
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Geograficzne
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Zur Notwendigkeit der Fachkoordination im Geographieunterricht (erläutert am Beispiel der Verbindung zwischen den Fächern Geographie und Biologie)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Zur Notwendigkeit... (370.8KB)
Autor:
Meincke, Rolf
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1982, Z. 77, Prace Geograficzne 9, s. 105-[112]
Język: de
Data: 1982
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Zasadniczy cel nauczania geografii polega na doprowadzeniu uczniów do poznania wielostronnych związków między poszczególnymi komponentami struktury krajobrazu (ukształtowania terenu, jego budowy geologicznej, nawodnienia, klimatu, pokrywy glebowej i roślinnej wraz ze zwierzętami i wszelkimi przejawami działalności ludzkiej). Poszczególne komponenty krajobrazu są objaśniane tylko częściowo na lekcjach geografii, brakujące aspekty objaśniane są na lekcjach biologii. Na podstawie analizy literatury i badań empirycznych została opracowana koncepcja korelacji geografii i biologii, dostosowana do obowiązujących w NRD szkolnych programów nauczania. W wyniku teoretycznych rozważań został opracowany projekt organizacji wycieczki geograficzno-biologicznej dla klasy IX. Tematyka wycieczki wynikająca z programu nauczania geografii: 1. Ukształtowanie terenu 2. Minerały 3. Profil glebowy 4. Związki między komponentami krajobrazu 5. Wpływ społeczeństwa na kształtowanie krajobrazu Tematyka wycieczki wynikająca z programu nauczania biologii: a) Czynnik światła b) Miejsce-biotyp c) Analiza gleby d) Producenci, konsumenci, reducenci e) Profil krajobrazu, ze szczególnym uwzględnieniem roślinności f) Wpływ człowieka na przyrodę Następuje podział klasy na 2 grupy (A, B), grupy te otrzymują różne polecenia i zadania. Tematyka a-d opracowywana jest w jednej z grup pod kierunkiem nauczyciela biologii. Druga grupa pod kierunkiem nauczyciela geografii zajmuje się tematyką 1—3. W dalszej części wycieczki zmienia się kierownictwo grup. Pozostała tematyka, tj. 4, 5 oraz e, f, opracowywana jest z całą klasą pod kierunkiem obydwu nauczycieli. Badania empiryczne dowiodły, że uczniowie biorący udział w wycieczce prowadzonej wg ukazanej organizacji pracy zdobyli pełne zrozumienie struktury krajobrazu.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4758
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Geograficzne

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image