Zur Notwendigkeit der Fachkoordination im Geographieunterricht (erläutert am Beispiel der Verbindung zwischen den Fächern Geographie und Biologie)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Meincke, Rolf
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1982, Z. 77, Prace Geograficzne 9, s. 105-[112]
Język: de
Data: 1982
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Zasadniczy cel nauczania geografii polega na doprowadzeniu uczniów do poznania wielostronnych związków między
poszczególnymi komponentami struktury krajobrazu (ukształtowania terenu, jego budowy geologicznej, nawodnienia,
klimatu, pokrywy glebowej i roślinnej wraz ze zwierzętami i wszelkimi przejawami działalności ludzkiej).
Poszczególne komponenty krajobrazu są objaśniane tylko częściowo na lekcjach geografii, brakujące aspekty
objaśniane są na lekcjach biologii.
Na podstawie analizy literatury i badań empirycznych została opracowana koncepcja korelacji geografii i biologii,
dostosowana do obowiązujących w NRD szkolnych programów nauczania.
W wyniku teoretycznych rozważań został opracowany projekt organizacji wycieczki geograficzno-biologicznej dla
klasy IX.
Tematyka wycieczki wynikająca z programu nauczania geografii:
1. Ukształtowanie terenu
2. Minerały
3. Profil glebowy
4. Związki między komponentami krajobrazu
5. Wpływ społeczeństwa na kształtowanie krajobrazu
Tematyka wycieczki wynikająca z programu nauczania biologii:
a) Czynnik światła
b) Miejsce-biotyp
c) Analiza gleby
d) Producenci, konsumenci, reducenci
e) Profil krajobrazu, ze szczególnym uwzględnieniem roślinności
f) Wpływ człowieka na przyrodę
Następuje podział klasy na 2 grupy (A, B), grupy te otrzymują różne polecenia i zadania. Tematyka a-d opracowywana
jest w jednej z grup pod kierunkiem nauczyciela biologii. Druga grupa pod kierunkiem nauczyciela geografii zajmuje
się tematyką 1—3. W dalszej części wycieczki zmienia się kierownictwo grup. Pozostała tematyka, tj. 4, 5 oraz e,
f, opracowywana jest z całą klasą pod kierunkiem obydwu nauczycieli.
Badania empiryczne dowiodły, że uczniowie biorący udział w wycieczce prowadzonej wg ukazanej organizacji pracy
zdobyli pełne zrozumienie struktury krajobrazu.