Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorSajduk, Marekpl_PL
dc.contributor.authorGłazik, Krescenty Grzegorz Mariapl_PL
dc.date.accessioned2019-05-06T08:33:23Z
dc.date.available2019-05-06T08:33:23Z
dc.date.issued2019-05-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/4838
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: prof. dr hab. Marek Sajduk.pl_PL
dc.description.abstractHoryzont to linia dzieląca niebo i ziemię, granica tego, co możemy dostrzec. Horyzont określa też granice znaczeń otaczających nas obiektów. „Horizon 202" to nazwa aparatu, którym wykonane zostały fotografie będące bazą tej pracy. Zdjęcia, które stanowią materiał wyjściowy do projektu wykonane zostały panoramiczną, radziecką kamerą „Horizon 202". Ze względu na specyfikę tego urządzenia zapis przebiega liniowo w czasie i nie jest równoczesny na całej powierzchni. Ta właściwość determinuje powstanie charakterystycznych zdjęć, w których odwzorowanie przestrzeni odbiega od tego widzianych w rzeczywistości. Prace zrealizowane w ramach rozprawy doktorskiej rozpoczyna instalacja-projekcja prezentująca Kolumnadę Berniniego (Plac św. Piotra w Watykanie) poddaną osobliwemu zabiegowi wykorzystującemu elastyczność ekranu, na którym jest wyświetlana. Główny zestaw prac to 9 czarno-białych wydruków wykonanych z analogowych negatywów. Obraz przedstawionych obiektów architektonicznych jest wiarygodny, choć odbiega od stanu faktycznego. Prawdziwy układ budowli obejrzeć można na dołączonych do zdjęć, odręcznie narysowanych planach obiektów, z zaznaczonym na czerwono obszarem pokazanym na zdjęciu. Ostatnim elementem są 3 widoki morskiego horyzontu: wypukły, dla wiedzących, że Ziemia jest okrągła; płaski, dla widzących, że Ziemia jest płaska; wklęsły, dla wierzących, że Ziemia jest wklęsłapl_PL
dc.description.abstractFor the photographs which are the starting point of my work 1 used the panoramic, Russian camera Horizon 202. The idiosyncrasy of this camera means that the image is recorded in a linear way in time and is not simultaneous on the whole surface. This technical peculiarity creates specific photographs, where the mapped space is different from what we see in reality. The opening work of my doctoral dissertation is an installation-projection presenting (an image of) Bernini's colonnades (St.Peter's Squarp in the Vatican) which uses the flexibility of the screen on which it is projected . 9 black-and-white prints made out of analogue negatives constitute the main body of my work. The image of architectural objects presented is credible, even though it differs from the actual state. One can see the real composition of the buildings on the drafts attached to the photographs. The part shown in the photographs is marked in red. The last part of my work consists of three images of see horizons: the convex one for those who know that the Earth is round; the flat one for those who see that the Earth is flat and the concave for those who believe that the Earth is concave.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjecthoryzontpl_PL
dc.subjectdysonans poznawczypl_PL
dc.subjectpercepcjapl_PL
dc.subjectperspektywapl_PL
dc.subjecthorizonen_EN
dc.subjectcognitive dissonanceen_EN
dc.subjectperceptionen_EN
dc.subjectperspectiveen_EN
dc.titleHORYZONT Dysonans poznawczy między obiektem a jego wizerunkiempl_PL
dc.title.alternativeHORIZON Cognitive dissonance between the object and its imageen_EN
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord