• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Linguistica
  • 2008, Studia Linguistica 4
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Linguistica
  • 2008, Studia Linguistica 4
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

O znaczeniu pojęcia AGRESJA w języku studentów

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
O znaczeniu pojęcia AGRESJA... (375.0KB)
Autor:
Taras, Bożena
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 62, Studia Linguistica 4 (2008), s. [256]-265
Język: pl
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The purpose of considerations presented in the paper is to show how twenty years olds understand the term 'aggression', how they conceptualize one of the cruellest act at the beginning of the second millennium. Exemplifying material includes spontaneous answers given to the question: How do you understand the meaning of the word 'aggression'? by students of Polish philology and of political sciences at Rzeszow University. In the analysis of the gathered material (148 students' opinions) the script theory belonging to the cognitive methodology was used. The most students conceptualize the word AGGRESSION as VIOLENCE (26.62%) and ACTION (26.62%), next as BEHAVIOUR (25,12%), and then as STATE, ATTITUDE, EMOTIONS. PHENOMENON, FEATURE OF SB/STH. Such a conceptual structure manifests that at the basis of conceptualization of the notion lies individual experiences of respondents. They also most often ascribe negative valuing to the notion, only a few cases of conceptualization imply positive estimation of it. Aggression is the basic notion in students' language but it is not a primary semantic element: it is a semantic agglomeration. It is possible to consider basic semantic components of the notion 'aggression', elements that allow to describe experiences of an examined group to be true to the following scheme: an aggressor, a victim, an action/behaviour, a place, a reason, an intention/a purpose, an opinion (valuation).
URI
http://hdl.handle.net/11716/4863
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Linguistica 4

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image