• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nauczycielskie i uczniowskie trzeba (to zrobić) na lekcjach języka polskiego (w szkole podstawowej i w gimnazjum)

Thumbnail
View/Open
Nauczycielskie i uczniowskie... (627.5Kb)
Author:
Ożdżyński, Jan
Maliszewska, Teodozja
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 62, Studia Linguistica 4 (2008), s. [392]-405
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Utterances including modal predicates trzeba i należy ("it ought to should be done") differ from sentences including powinien ("one ought to/should do") in lack of an index of personal subject. Activities the sentences express may refer to subjects with a large quantifier, e.g. trzeba należy mówić prawdę ("the truth ought to should be told"); they may also refer to subjects that are more or less clearly shown in context: trzeba to powiedzieć (w tym momencie) — "it ought to/should be told (at this moment)" understood as giving some advice (directive) and not as a piece of information on an existing state of reality. An obvious preference of perfect forms of infinitives in dictum position (trzeba to zrobić - "it ought to should be done") in sentence and performative contexts, in structures with deontic modality is connected with the situation of a teacher involved in running didactic activities, making advices and rules which are presented as his/her own postulates that express his/her axiological standpoint.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4873
Collections
  • 2008, Studia Linguistica 4
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image