• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Linguistica
  • 2011, Studia Linguistica 6
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Linguistica
  • 2011, Studia Linguistica 6
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Językowo-kulturowo-symboliczna zaduma nad północnokresowym kultem zmarłych utrwalonym w badaniach polskich uczonych różnych pokoleń

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Językowo-kulturowo-symboliczna zaduma... (353.6KB)
Autor:
Węgorowska, Katarzyna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 107, Studia Linguistica 6 (2011), Dialog z tradycją, cz. 1, s. [191]-207
Język: pl
Data: 2011
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The paper contains philological reflections on the cult of the dead in northeastern Borderlands. The cult has been a source of inspiration for interdisciplinary studies of many Polish scholars – the popularizers of Polish culture, tradition and folklore. The analysis of the excerpts of the works of Oskar Kolberg, Aleksander Brückner, Aleksander Lubicz, Zenon Sobierajski, Czesław Pietkiewicz, Barbara Ogrodowska, Hanna Żyburtowicz and Teresa Kokocińska, the authors of Encyklopedia Kresów, as well as of Piotr Grochowski, allows the author to emphasize the uniqueness of: a) Radunica (celebrated in the time of Easter and Whitsunday) and b) Dziady (celebrated at end of October or at the beginning of November at the time of Christmas and Shrovetide). The early Slavic pagan elements of these holidays are still present in Easter and Christmas customs. The names of the objects used in rites in northeastern cemeteries, churches and houses have been interpreted in terms of language forms and symbolism. Amongst the objects, most significant are: egg, knish (a baked or fried dumpling made of flaky dough with filling), kutia (a sweet dish usually made of wheat grain, poppy seeds and honey), kisiel owsiany (oat gelatin dessert), fish, groats, pea, broad been, bread, cheese, salt, honey, poppy seeds, dried mushrooms, white tablecloth, fire, open window and door, spoon and figures of forefathers-beggars. A comprehensive analysis of the names allows the author to interpret the cult as a form of peculiar dialogue between sacrum and profanum, paganism and Christianity, the past and the present.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4924
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2011, Studia Linguistica 6

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image