Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 96. Prace Bibliotekoznawcze 3
Author:
Jarowiecki, Jerzy
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Jarowiecki, Jerzy
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0209-1453
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 1985
Metadata
Show full item recordAbstract
Trzeci z kolei tom "Prac Bibliotekoznawczych" w serii Roczników Naukowo-Dydaktycznych Wyższej Szkoły Pedagogicznej
w Krakowie zawiera publikacje, będące plonem poczynań badawczych pracowników naukowo-dydaktycznych Samodzielnego
Zakładu Bibliotekoznawstwa, skupionych w dwóch pracowniach: Historii Książki i Bibliotek oraz Czasopiśmiennictwa
Polskiego i Zagadnień Wydawniczych. Pracownie te zostały powołane do życia z dniem 1 października 1983 r. w
miejsce poprzednio istniejących czterech zespołów dydaktyczno-badawczych. Tom ten różni się od poprzednich, składa
się bowiem z trzech części: I - Rozprawy i artykuły, II - Materiały i sprawozdania, III - Autoreferaty prac
doktorskich.
Wartość i poziom artykułów są zróżnicowane, odmienne są też metody, jakimi posługują się ich Autorzy. W części
pierwszej zamieszczono dwie grupy publikacji: jedna przedstawia wyniki badań nad historią książki i bibliotek,
druga zawiera prace z badań nad czasopiśmiennictwem i działalnością księgarsko-wydawniczą. W obu grupach znalazły
się fragmenty prac szerzej zakrojonych (np. artykuły Grażyny Wrony, Wandy Krotos, Władysławy Wójcik, Zofii Sokół).
Wnoszą one wiele nowych, oryginalnych, informacji i ustaleń do obiegu naukowego.
Na uwagę zasługuje grupa artykułów-raportów, zamieszczonych w części zatytułowanej Materiały i sprawozdania, które
powstały w wyniku zespołowych badań prowadzonych nad funkcjonowaniem bibliotek szkolnych w mieście Krakowie ze
szczególnym uwzględnieniem szkół-laboratoriów i szkół ćwiczeń WSP (artykuły: Anny Faber, Barbary Góry, Hanny
Batorowskiej). Zgromadzony i uporządkowany materiał dostarcza sporo istotnych informacji, oryginalnych
spostrzeżeń, ważnych dla praktycznych rozwiązań problemów bibliotek szkolnych, ich funkcji i miejsca w procesie
dydaktyczno-wychowawczym szkoły. Publikuje się je w przekonaniu, iż mogą skłonić władze oświatowe i nadzór
pedagogiczny do przemyśleń nad postulowanym a rzeczywistym stanem krakowskich bibliotek szkolnych. W tej części
publikuje się sprawozdania z działalności Biblioteki Głównej WSP w Krakowie oraz wspomnienie o nieodżałowanej
pamięci Profesor dr Helenie Więckowskiej.
Po raz pierwszy na łamach "Prac Bibliotekoznawczych" drukuje się trzy autoreferaty rozpraw doktorskich nauczycieli
akademickich Samodzielnego Zakładu Bibliotekoznawstwa. Stanowią one niejako zapowiedź książek przygotowywanych do
druku. Kolejne autoreferaty prac doktorskich zamieszczone zostaną w tomie następnym.