• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jean Genet, homo ritualis

Thumbnail
View/Open
Jean Genet, homo ritualis (577.0Kb)
Author:
Chomiszczak, Tomasz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 1, Studia Romanica 1 (2001), s. [57]-94
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: fr
Date: 2001
Metadata
Show full item record
Abstract
Tekst omawia różne aspekty gry i zachowań rytualnych w świecie literackim Geneta. Po zdefiniowaniu pojęcia ceremonii i wyszczególnieniu je j charakterystycznych cech autor tekstu wskazuje na dwa zasadnicze źródła rytuału: grę (widowisko, spektakl) oraz kult (magia, religia). Następnie szczegółowiej analizuje podstawowe akcesoria rytualne, takie jak: maska, strój, gesty, słowa-zaklęcia, kolory, symbolika itd. Autor wskazuje także na strukturalną budowę każdego obrzędu, który złożony jest z kolejnych faz ułożonych w ściśle określonym porządku. Spośród wszystkich tych etapów autor omawia dokładniej istotę ofiary, rozumianej dwojako: jako jeden z kolejnych etapów ceremonii oraz jako ważny rytualny “rekwizyt”. W części analitycznej pojawia się wnikliwe prześledzenie jednego z dramatów Geneta, pt. Pokojówki - uznane przez autora pracy za wzorcowy dramat rytualny. Następnie autor porządkuje wszystkie pozostałe utwory Geneta, zarówno dramaty jak i powieści, według kilku zasadniczych wyróżników rytualnych, zwłaszcza takich, jak przestrzeń sakralna i wszelkie rekwizyty. Dokonuje też klasyfikacji najrozmaitszych Genetowskich ceremonii, wyodrębniając wśród nich między innymi rytuały dziecięce, inicjacyjne, przestępcze, rytuały przejścia, a zwłaszcza śmierci i miłości - na ogół u Geneta idące w parze. Autor zwraca uwagę na rytualną tu specyfikę ruchu, słów-kluczy, tańca i rytmu gestów. Wyodrębnia spośród postaci Genetowskich te, które można by określić mianem “szamanów”. Wreszcie, w konkluzji, podkreśla jeszcze jedną, istotną funkcję ceremonii, być może najważniejszą u Geneta: jednoczenie wielu postaci w grupy trwałymi więzami sakralnymi, choć jest to często sacrum à rebours. Literatura Geneta okazuje się tym miejscem, w którym homo ludens i homo religiosus tworzą nową jakość, bardzo tu znamienną: homo ritualis.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5421
Collections
  • 2001, Studia Romanica 1
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image