Show simple item record

dc.contributor.editorSłowikowski, Tadeuszpl_PL
dc.date.accessioned2019-08-22T09:44:23Z
dc.date.available2019-08-22T09:44:23Z
dc.date.issued1986
dc.identifier.issn0137-5873
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/5577
dc.description.abstractDydaktycy historii są w trudnym położeniu. Pozbawieni są bowiem własnego organu wydawniczego, w którym mogliby publikować prace naukowe obejmujące swoim zasięgiem zarówno dzieje nauczania przedmiotu ich specjalizacji, jak też artykuły i rozprawy dotyczące warsztatu nauczyciela historii oraz samego procesu nauczania - uczenia się tego przedmiotu. "Wiadomości Historyczne" nie mogą ze zrozumiałych względów spełniać tej roli. Część każdego numeru poświęcona jest bowiem artykułom merytorycznym, uzupełniającym przedmiotową wiedzę nauczycieli i wobec powyższego niewiele miejsca pozostaje na rozważania dydaktyczne. Istnieją także inne ograniczenia. Artykuły - i to zupełnie słuszne - winny być przede wszystkim tak pomyślane, aby czytelnicy mogli z nich odnosić jak największą korzyść praktyczną, wzbogacającą ich warsztat pracy a zarazem ułatwiającą poznanie psychiki ich uczniów. Brak jest więc miejsca na rozprawy obejmujące dzieje nauczania historii oraz rozważania teoretyczne, a także - co też zrozumiałe - prace dotyczące dydaktyki historii na stopniu akademickim. Lokalne - by tak rzec - wydawnictwa wyższych uczelni (zeszyty naukowe, roczniki itp.) udzielają trochę miejsca pozycjom dydaktycznym, ale zazwyczaj giną one wśród artykułów czysto merytorycznych i są trudne do odnalezienia dla poszukującego pozycji z tej dziedziny. Aby temu zaradzić, wydaliśmy w 1981 roku - w ramach Rocznika Naukowo- Dydaktycznego WSP w Krakowie - specjalny zeszyt zawierający wyłącznie artykuły i rozprawy z zakresu dydaktyki historii. Obecnie oddajemy do rąk Czytelników drugi, podobny tom, obejmujący artykuły z dziejów dydaktyki historii oraz nauczania historii na stopniu podstawowym, średnim i uniwersyteckim. Postanowiliśmy także uchronić przed zapomnieniem cały, dosyć bogaty dorobek Katedry Dydaktyki Historii, jak również późniejszego Zakładu Dydaktyki Historii w dziedzinie kształcenia nauczycieli oraz kadry naukowej naszej specjalności. Będziemy wdzięczni naszym Czytelnikom za przesłanie pod naszym adresem swoich uwag i spostrzeżeń oraz wskazówek dotyczących kierunku dalszych prac wydawniczych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.titleRocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 107. Prace Historyczne 11, Dydaktyka Historiipl_PL
dc.typeCzasopismopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record