Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 10. Studia Philosophica 1
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Szmyd, Jan
Redaktor:
Szmyd, Jan
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 1643-6512
Język: pl
Data: 2002
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Niniejszy numer jest kontynuacją Rocznika Naukowo-Dydaktycznego Akademii Pedagogicznej Prace Filozoficzne (do roku 2001 ukazały się numery I—VII).Streszczenie
Studia Philosophica I są kontynuacją Prac Filozoficznych Rocznika Naukowo-Dydaktycznego Akademii Pedagogicznej
(wcześniej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie). Proponowany zestaw tekstów stanowi prezentację drobnych prac
naukowych zespołu filozoficznego spełniającego obowiązki akademickie w uczelni pedagogicznej i po części oddaje
pewien zakres, od szeregu już lat potwierdzanych w różnych publikacjach (m.in. w poprzednich zeszytach
wspomnianej serii) zainteresowań badawczych w dziedzinie filozofii, myśli społecznej i kulturologicznej. Skupiają
się one głównie na polskiej myśli filozoficznej i społeczno-kulturowej minionego stulecia oraz na filozofii
kultury, etyki i estetyki. Pierwszą dziedzinę prezentują w niniejszym zbiorze artykuły R. Padoła, A. Komendery,
S. Bijoka i M. Szmyda. Drugą - prace J.A. Majcherka, M. Kuci, A. Warmińskiego, A. Sebesty i J. Szmyda.
Interesującym dopełnieniem owych prac jest rozprawa B. Łagowskiego o politycznym romantyzmie S. Vell. Wszystkie
zaś prace wspina jakby jedną klamrą wypowiedź Jana Szmyda poświęcona zagadnieniu nurtującemu większość autorów
piszących na tematy filozoficzne, a mianowicie potrzebie filozofii i różnym trudnościom a nawet kłopotom w jej
zaspokajaniu przez ludzi, u których uzyskuje ona większe rozbudzenie i osobowościowe umotywowanie. Ale spełnia
ona tę funkcję tylko w ograniczonej mierze, głównie na poziomie psychologii filozofowania. W istotnej swej treści
publikowane w zeszycie teksty pozostają, mimo dość wyraźnie wyodrębnionych ich działów tematycznych,
merytorycznie i językowo zróżnicowane - tak, jak w rzeczywistości zróżnicowane są i niejednolite zainteresowania
zespołu autorskiego, które w pewnej mierze wyrażają. Zatem ewentualnych walorów zebranych tu tekstów doszukiwać
się można nie tyle w ich tematycznej i formalnej jednorodności, co w horyzoncie i poziomie poznawczym oraz w
przysposobieniu warsztatowym. A to wydaje się za rzecz raczej udaną, uwagę pociągającą i czytelniczo
satysfakcjonującą. Uprzedzają zresztą już o tym Recenzenci zbioru. Jeden z nich stwierdza m.in.: „Znam wiele
dotychczasowych Roczników, przygotowanych przez zespół prof. Szmyda. Niektóre miałem ongiś przyjemność opiniować
do druku. Ten jest z pewnością jednym z najlepszych. Decyduje o tym nie tyle sam zamysł lub kompozycja całości
(bo to jest raczej słabsza strona tego zbioru), ile merytoryczna wartość pomieszczonych tekstów. Niektóre są
bardzo dobre, żaden nie schodzi poniżej poziomu dobrego (dotyczy to również prac młodych autorów)”. Drugi
Recenzent zaznacza: „(...) wszystkie artykuły prezentują aktualny stan wiedzy w dziedzinie filozofii, które
omawiają”. I dodaje: „(...) wszystkie artykuły wnoszą określony wkład w rozwój dyscypliny, której są poświęcone”.