Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.editorSzmyd, Jan
dc.date.accessioned2019-09-17T12:07:34Z
dc.date.available2019-09-17T12:07:34Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.issn1643-6512
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/5846
dc.descriptionNiniejszy numer jest kontynuacją Rocznika Naukowo-Dydaktycznego Akademii Pedagogicznej Prace Filozoficzne (do roku 2001 ukazały się numery I—VII).pl_PL
dc.description.abstractStudia Philosophica I są kontynuacją Prac Filozoficznych Rocznika Naukowo-Dydaktycznego Akademii Pedagogicznej (wcześniej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie). Proponowany zestaw tekstów stanowi prezentację drobnych prac naukowych zespołu filozoficznego spełniającego obowiązki akademickie w uczelni pedagogicznej i po części oddaje pewien zakres, od szeregu już lat potwierdzanych w różnych publikacjach (m.in. w poprzednich zeszytach wspomnianej serii) zainteresowań badawczych w dziedzinie filozofii, myśli społecznej i kulturologicznej. Skupiają się one głównie na polskiej myśli filozoficznej i społeczno-kulturowej minionego stulecia oraz na filozofii kultury, etyki i estetyki. Pierwszą dziedzinę prezentują w niniejszym zbiorze artykuły R. Padoła, A. Komendery, S. Bijoka i M. Szmyda. Drugą - prace J.A. Majcherka, M. Kuci, A. Warmińskiego, A. Sebesty i J. Szmyda. Interesującym dopełnieniem owych prac jest rozprawa B. Łagowskiego o politycznym romantyzmie S. Vell. Wszystkie zaś prace wspina jakby jedną klamrą wypowiedź Jana Szmyda poświęcona zagadnieniu nurtującemu większość autorów piszących na tematy filozoficzne, a mianowicie potrzebie filozofii i różnym trudnościom a nawet kłopotom w jej zaspokajaniu przez ludzi, u których uzyskuje ona większe rozbudzenie i osobowościowe umotywowanie. Ale spełnia ona tę funkcję tylko w ograniczonej mierze, głównie na poziomie psychologii filozofowania. W istotnej swej treści publikowane w zeszycie teksty pozostają, mimo dość wyraźnie wyodrębnionych ich działów tematycznych, merytorycznie i językowo zróżnicowane - tak, jak w rzeczywistości zróżnicowane są i niejednolite zainteresowania zespołu autorskiego, które w pewnej mierze wyrażają. Zatem ewentualnych walorów zebranych tu tekstów doszukiwać się można nie tyle w ich tematycznej i formalnej jednorodności, co w horyzoncie i poziomie poznawczym oraz w przysposobieniu warsztatowym. A to wydaje się za rzecz raczej udaną, uwagę pociągającą i czytelniczo satysfakcjonującą. Uprzedzają zresztą już o tym Recenzenci zbioru. Jeden z nich stwierdza m.in.: „Znam wiele dotychczasowych Roczników, przygotowanych przez zespół prof. Szmyda. Niektóre miałem ongiś przyjemność opiniować do druku. Ten jest z pewnością jednym z najlepszych. Decyduje o tym nie tyle sam zamysł lub kompozycja całości (bo to jest raczej słabsza strona tego zbioru), ile merytoryczna wartość pomieszczonych tekstów. Niektóre są bardzo dobre, żaden nie schodzi poniżej poziomu dobrego (dotyczy to również prac młodych autorów)”. Drugi Recenzent zaznacza: „(...) wszystkie artykuły prezentują aktualny stan wiedzy w dziedzinie filozofii, które omawiają”. I dodaje: „(...) wszystkie artykuły wnoszą określony wkład w rozwój dyscypliny, której są poświęcone”.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.titleAnnales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 10. Studia Philosophica 1pl_PL
dc.typeCzasopismopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord