Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 9. Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia 2
Author:
Kosętka, Halina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Kosętka, Halina
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 1643-6539
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2003
Metadata
Show full item recordAbstract
Niniejszy tom ma charakter szczególny. Dedykowany jest Profesorowi Józefowi Szockiemu, emerytowanemu już
pracownikowi Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Toteż
zasadniczą część Studiów otwiera obszerna charakterystyka pracy zawodowej i naukowej Jubilata w minionym
czterdziestoleciu pióra Jerzego Jarowieckiego, wieloletniego przełożonego Józefa Szockiego. Przedstawiony szkic
biograficzny uzupełnia bibliografia jego publikacji sporządzona przez Ewę Wójcik i Grażynę Wronę.
Poza częścią jubileuszową w tomie wyróżnić można cztery zasadnicze działy, wśród których szczególne miejsce
zajmuje pierwszy Artykuły i rozprawy.
Składa się on z dwóch części: A. Historia książki i bibliotek (obejmujący cztery artykuły) i B.
Czasopiśmiennictwo - kultura literacka (siedem artykułów).
Prezentowane w tym dziale prace mają charakter interdyscyplinarny, są cenne ze względu na treści poznawcze,
materiałowe, nowatorskie ujęcia problemów i ukazywanie nowych perspektyw badawczych.
Dział drugi Materiały zawiera publikacje poświęcone różnym problemom: rozważaniom o drukarstwie Andrzeja Drożdża,
historii klasztoru Benedyktynek lwowskich Anny Faber-Chojnackiej, roli didaskaliów w dramacie Macieja Kawki,
biblioterapii w związkach z innymi źródłami Lidii Ippoldt, a także trzydziestoleciu Biblioteki Miejskiej w Lyonie
Gabrieli Meinardi, polonikom w oddziale książki rzadkiej RPUH Moniki Rausz i Anny Strzebońskiej, czy podróżom
Jacka Idziego Przybylskiego Małgorzaty Mirek.
W dziale trzecim znalazły się recenzje kilku poważnych publikacji.
Tom zamyka dział czwarty Kronika naukowa - sprawozdania, szczególnie cenny dla historii dyscypliny
bibliotekoznawczej. Dokumentuje bowiem osiągnięcia Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Akademii
Pedagogicznej w Krakowie. Znalazły tu swe miejsce artykuły dotyczące działalności dydaktycznej, organizacyjnej i
naukowej Instytutu i jego pracowników za lata 1999-2000, oraz druga część opinii studentów na temat praktyk
zawodowych (część pierwsza publikowana była w tomie poprzednim).
Przekazując Czytelnikom zbiór różnorodnych pod względem tematycznym materiałów, autorzy mają nadzieję, że jego
lektura będzie interesująca i zainspiruje odbiorcę do własnych refleksji, do nowych poszukiwań badawczych.