• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

O przestrzeni wiejskiej w wierszach dla dzieci Marii Konopnickiej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
O przestrzeni wiejskiej... (704.4KB)
Autor:
Ostasz, Maria
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 12, Studia Historicolitteraria 2 (2002), s. [109]-126
Język: pl
Data: 2002
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The presentation of rural landscape in Maria Konopnicka’s poems for children is an attempt at reconstructing mechanisms of virtualisation of the recipient used by the poet. Among others, it refers to a particular use of the pronoun nasz (our) as an epithet, thanks to which a child identifies its nearest space and domesticates it emotionally. The picture is mainly composed of a home (a manor house or a rural cottage) with a clear anthropological semiotics. Presentation of this home is accompanied by customs and beliefs, which constitute the native rural environment. Onomastics and zoonomastics play an important role in the creation of the world of the literary works under analysis. Most probably names of little characters were transferred from the known rural reality. Space in the analysed poems is presented vertically and horizontally, because the rural reality is familiarised by the child not only sensorily (rich lexis influencing senses - vivid, onomatopoeic), but also through the medium of the sun. Konopnicka had a great impact on children’s literature; she initiated an adequate discourse with the child, which has not undergone archaisation until now. The analysed texts prove that the poet managed to convey to a little reader a rich scale of emotions, she deepened aesthetic sensitivity and interest in the world, she expanded child’s knowledge, and made the child’s contact with the human environment and nature much closer.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5945
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2002, Studia Historicolitteraria 2
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image