• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kognitywizm a pragmatyka językowa w ujęciu lingwoedukacyjnym

Thumbnail
View/Open
Kognitywizm a pragmatyka... (685.8Kb)
Author:
Rachwałowa, Maria
Bogusz, Bogusław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 31, Studia Logopaedica 1 (2006), s. [37]-55
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2006
Metadata
Show full item record
Abstract
The issue of relations between pragmatics and cognitive grammar becomes interesting especially within educational linguistics. Differences between pragmatics and traditional semantics lie in the spheres of interest: meanings of utterances vs. understanding utterances. In the cognitive approach pragmatic competence refers to conceptual structures and processes on the basis of which we can learn about the language potential of a user. There are close relations between pragmatics and discourse for both of them co-produce utterances (mental spaces, structure conceptualizations) emphasizing verbal and non-verbal contexts. The pragmatic background of classroom utterances consists of speech acts of participants as well as direct circumstances of speaking. The current space of discourse may be defined as a mental space including elements and relations being built as common ones both for the sender and the receiver of a communication act and making the basis of communication in a fluently developing current discourse.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5963
Collections
  • 2006, Studia Logopaedica 1
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image