• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konteksty pragmalingwistyczne definicji dziecięcych w dyskursie zaburzonym

Thumbnail
View/Open
Konteksty pragmalingwistyczne... (559.0Kb)
Author:
Michalik, Mirosław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 31, Studia Logopaedica 1 (2006), s. [169]-182
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2006
Metadata
Show full item record
Abstract
The paper shows the necessity of taking into account pragmatic context in empirical linguistic researches on disordered discourse (of both children suffering from dysarthria and mentally handicapped). It results from the assumption that all children utterances, irrespective of how far they are true or inconsistent with conventional ways of communication, are speech acts. Such an assumption is based on the intentional character of the utterances as well as on the fact they mean and express something. Thus an analysis of the structure of defining texts shows the pragmatic perspective of inspecting communicational competence in disordered discourse. The researches described in the paper consisted in comparison of each pupil’s utterance with five types of definitions: contextual, denotative, classic, superordinative, and synonymic one. To sum up with one conclusion: the degree of complexity of the examined notions is higher with pupils suffering from dysarthria than with mentally handicapped ones. Thus the power of communicational competence in the described sphere is greater with pupils suffering from dysarthria than with mentally handicapped ones.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5971
Collections
  • 2006, Studia Logopaedica 1
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image