• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jak diagnozować język ucznia? - propozycje dla logopedów i nauczycieli

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Jak diagnozować język... (1.179MB)
Autor:
Michalik, Mirosław
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 31, Studia Logopaedica 1 (2006), s. [490]-521
Język: pl
Data: 2006
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The paper deals with a linguoeducational manner of diagnosing the levels of linguocul- tural competence acquisition by pupils suffering from dysarthria caused by children’s cerebral paralysis as well as by pupils slightly mentally handicapped. Linguocultural definitions of four elements: EARTH, WATER, FIRE, and AIR were used in the diagnosis that corresponded with a three aspect model: 1) semantic analyses joined with the abilities of finding and producing meanings by pupils, 2) psycholinguistic examinations showing subjective mental states of the examined, 3) analyses of pupils’ definitions according to pragmatics. Using such a model of diagnosis enabled to specify the ways of pupils’ linguistic functioning (semantic knowledge), understanding diagnostic notions by pupils (psycholinguistic examinations of notion understanding levels), and pupils’ language activity (pragmalinguistic estimation of the kinds of definitions used by pupils). The three aspects results from the assumption that the proper use (the pragmatic aspect) of a definition which has a meaning (the semantic aspect) by a child testifies to his/her understanding the world (the psycholinguistic aspect). Such procedures enables to produce the profile of pupil’s linguocultural competence.
URI
http://hdl.handle.net/11716/5990
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2006, Studia Logopaedica 1
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image