Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 129. Prace Historyczne 15
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Majorek, Czesław
Redaktor:
Majorek, Czesław
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0137-5873
Język: pl
Słowa kluczowe:
Profesor Tadeusz SłowikowskiData: 1989
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Grono uczniów i współpracowników Profesora doktora Tadeusza Słowikowskiego postanowiło opublikować zbiór studiów
dydaktyczno-historycznych w kolejnym zeszycie Rocznika Naukowo-Dydaktycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej im.
Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Jest to inicjatywa, u której źródeł stanęło pragnienie uczczenia
osiemdziesiątej rocznicy urodzin i pięćdziesiątej piątej rocznicy pracy nauczycielskiej i naukowej Profesora.
Jednakże autorzy, zarówno Ci z bliskiego otoczenia wybitnego twórcy polskiej dydaktyki historii, jak i Ci, którzy
znają jedynie Jego prace, wyrażają wolę nie tylko uczczenia tych dwóch świetnych rocznic i wywołania
retrospektywnej radości Jubilata. Przede wszystkim chcą oni udokumentować własną postawę dydaktyczną i naukową -
postawę, w której łączy się to, co tradycyjne, z tym, co nowoczesne, to, co teoretyczne, z tym, co praktyczne,
to, co jednostkowe, z tym, co powszechne. Bo ta postawa stanowi główny przejaw i zasadniczy człon aktywności
profesjonalnej Tadeusza Słowikowskiego. Był on bowiem nauczycielem historii w szkole, chętnie podejmującym
zagadnienia teoretyczne kształcenia historycznego, nauczycielem piszącym, refleksyjnym, nie zasklepiającym się w
skorupie atmosfery jednej szkoły lub klasy szkolnej. Był przewodnikiem nauczycieli historii na drodze
doskonalenia ich warsztatu i umiejętności dydaktycznych, a uzyskane tu doświadczenia upowszechniał niestrudzenie.
Nie ograniczał ale w tym jedynie do powtarzania praktyki, lecz dążył do uogólniania i nasycania dydaktyczną
teorią tego, co zaobserwował, czy zbadał empirycznie. Jest niezwykle płodnym badaczem dziejów polskiej
przeszłości edukacyjnej, w tym przede wszystkim dziejów nauczania historii i dziejów refleksji dydaktyczno-
historycznej w Polsce. Ale jego badania historyczne nie są jedynie analizą wydobytych z archiwalnego zapomnienia
faktów, dat, osób. Ogłoszone na ich podstawie teksty sę żywe, noszą znamiona dnia dzisiejszego, słowem - są
zarówno historyczne, jak i współczesne, tradycyjne i zarazem nowoczesne - jak chce ich autor.
Jest Profesor Słowikowski animatorem i patronem współczesnej dydaktyki historii w Polsce, jest jej nestorem, ale
i osobą dnia dzisiejszego, opiekunem młodszych adeptów nauki o nauczaniu historii i krytykiem tendencji
niezgodnych z wyobrażonym przezeń i propagowanym przez z górą pół wieku ideałem historycznej edukacji
społeczeństwa Polskiego. Jego pozycja w tej specjalności historycznej jest więc szczególna, choć od
dziesięciolecia pozostaje w stanie spoczynku, jest ciągle czynnym, opiekuńczym i niepodważalnym autorytetem.
Na niniejszy tom Prac Historycznych składa się dwanaście tekstów obrazujących różnorodne przejawy zainteresowań
badawczych i aplikacyjnych ich autorów. Całość otwiera bibliografia publikacji Profesora za ostatnie
sześciolecie. Stanowi ona dowód pracowitości i popularności Jego naukowych i publicystycznych wypowiedzi tak w
kraju, jak i za granicą, gdyż jedna z rozpraw ukazała się w języku hiszpańskim w Salamance.
Z kolei zamieszczamy jeden z najcelniejszych i zarazem najbardziej popularnych wśród dydaktyków i nauczycieli
historii w Polsce artykułów Tadeusza Słowikowskiego o nowoczesności i tradycji w nauczaniu historii. Tekst ten
obrazuje podstawowy przejaw i istotę Jego dorobku naukowego, jak również zasadniczą przesłankę ideową pozostałych
studiów wypełniających zawartość Rocznika. Tradycja i nowoczesność, przeszłość i teraźniejszość spajają klamrę
wspólnoty i pokrewieństwa dokonania Mistrza z pracami uczniów pozostających pod Jego wpływem i urokiem, w tej
konwencji mieści się również treść dwóch wypowiedzi zagranicznych dydaktyków historii. Zbiegiem okoliczności
wypowiedzi te korespondują ze sobą wyraźnie, dotycząc wczesnoszkolnej edukacji historycznej. Widomy to znak, źe
za granicą coraz więcej uwagi poświęca się wprowadzaniu małych dzieci w wiedzę o przeszłości, zarówno bliższej,
jak i dalszej.
Choć problematyka ta nie jest zupełnie obca polskiej dydaktyce historii, to jednak lektura tych dwóch artykułów
może i powinna dać polskim autorom impuls do zintensyfikowania badań nad oswajaniem całych dzieci z historią jako
powszechnym znamieniem życia człowieka. Od tego bowiem zależy późniejszy ich stosunek do historii; to również
warunkuje efekty edukacji historycznej w skali makrospołecznej.