Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorMikrut, Adampl_PL
dc.contributor.authorPająk, Katarzynapl_PL
dc.date.accessioned2019-11-07T12:04:07Z
dc.date.available2019-11-07T12:04:07Z
dc.date.issued2019-11-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/6400
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Instytut Pedagogiki Specjalnej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. prof. UP Adama Mikruta.pl_PL
dc.description.abstractW prezentowanej pracy podjęto tematykę planów życiowych, ich treści i korelatów u wychowanków zakładów poprawczych typu resocjalizacyjno-rewalidacyjnego. Część teoretyczna pracy odnosi się do analizy tematyki planów życiowych, zaburzeń w zachowaniu, czynów karalnych, zakładów poprawczych. Ponadto przedstawiono także zagadnienia dotyczące oddziaływań resocjalizacyjnych, przygotowania do zwolnienia i usamodzielnienia wychowanka opuszczającego zakład poprawczy. Badania przeprowadzono w grupie 38 chłopców przebywających w zakładach poprawczych resocjalizacyjno- rewalidacyjnych. Treści planów życiowych analizowano pod kątem: planów edukacyjno-zawodowych, celów i dążeń materialno-bytowych, planów osobistych i rodzinnych, planów dotyczących czasu wolnego. Analizy statystyczne obejmowały związki pomiędzy planami życiowymi a czynnikami indywidualnymi oraz czynnikami środowiskowymi. Do grupy czynników indywidualnych zaliczono: wiek badanych wychowanków, stopień niepełnosprawności intelektualnej chłopców, charakter popełnionego przez nich czynu, długość pobytu w zakładzie poprawczym, preferowane przez wychowanków wartości, samoocenę, lęk, poczucie umiejscowienia kontroli, świadomość własnej niepełnosprawności, typ zaburzeń w zachowaniu. Z kolei do grupy czynników środowiskowych zaliczono: strukturę rodziny i postawy rodzicielskie oceniane przez badanych chłopców.pl_PL
dc.description.abstractThe presented work focuses on the topic of life plans of youths staying at correction facilities of resocialization-rehabilitation type, as well as the content and correlates of the plans. The theoretical part refers to analysis of the above mentioned life plans, behavioural disorders, criminal offences, correction facilities. Moreover, questions concerning resocialization effects, preparation for correction facility release and transition to independent living of a youth released have been raised. The study included 38 boys staying at correction facilities of resocialization- rehabilitation type. The content of their life plans was analysed with regard to the following: educational and career plans, material and living standard objectives, personal aims and family planning, plans concerning spending leisure time. Statistical analysis included connections between life plans and individual as well as environmental factors. The individual factors group involves: the age of the youths undergoing the study, the degree of the boys' intelectual disability, the nature of the offence committed by them, the length of their stay at the correction facility, the values preferred by them, self-assessment, fear, the sense of positioning control, the awareness of their own disability, the type of disorders in their behaviour. In contrast, the environmental factors group involves: family structures and parental attitude assessed by the boys involved in the study.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectplany życiowepl_PL
dc.subjectniepełnosprawność intelektualnapl_PL
dc.subjectzakłady poprawcze resocjalizacyjno-rewalidacyjnepl_PL
dc.subjectlife plansen_EN
dc.subjectintellectual disabilityen_EN
dc.subjectcorrection facilities of resocialization-rehabilitation typeen_EN
dc.titlePlany życiowe wychowanków zakładów poprawczych typu resocjalizacyjno-rewalidacyjnego - treści i korelatypl_PL
dc.title.alternativeLife plans of youths staying at correction facilities - content and correlatesen_EN
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord