• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 133. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego 4

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
RN-D. Z. 133. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego 4 (13.68MB)
Autor:
Uryga, Zenon
Redaktor:
Uryga, Zenon
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Data: 1990
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Za wzorem poprzednich zeszytów wyrosłych z zainteresowań i badań Zakładu Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego również obecny korzysta z przyjętej w rocznikach naukowych konwencji różnorodności doboru problematyki. Lektura zawartych w nim prac pozwoli jednak, mamy nadzieję, dostrzec wiążące je nici i ogólną zbieżność perspektywy. Przeważa niewątpliwie w całym zbiorze nurt refleksji nad rolą zawodową nauczyciela polonisty i przygotowaniem do niej w toku studiów. Nie Jest to dominanta przypadkowa, jeśli się zważy radykalny charakter współczesnych przemian edukacyjnych w świecie i konieczność reformowania naszej szkoły. Prace pomieszczone w tomie podejmują różne aspekty tej problematyki. Jej doniosły wymiar moralny odpowiedzialności nauczyciela za wybór drogi między Scyllą wolności i Charybdą dydaktycznego przymusu podnosi wstępny esej Z. Kłakówny. Szereg innych rozpraw poddaje analizie konsekwencje współczesnych przemian kulturowych dla doboru treści kształcenia w szkole podstawowej i średniej oraz wynikające stąd konieczności zmian w przygotowaniu nauczycieli. Prace te - w większości przedstawiane i dyskutowane podczas trzeciego jesiennego spotkania z cyklu "warsztat badawczy dydaktyka literatury i języka polskiego" w 1987 r. - stawiają wprost lub pośrednio sprawę kompetencji, jakich od absolwenta szkoły wyższej wymagają zmienione programy i okoliczności kształcenia literackiego, kulturalnego i językowego. Chodzi tu między innymi o kształcenie świadomości semiotycznej i aksjologicznej zdolnej przeciwstawiać się skutecznie zagrożeniom encyklopedyzmu, o umiejętność poruszania się w przestrzeni kodów współczesnej ikono- i audiosfery, o kulturę żywego słowa czy wreszcie o przyswojenie nowych technik przetwarzania informacji. Odmienny, lecz nie mniej ważny wymiar refleksji nad przygotowaniem do zawodu nauczycielskiego zawierają prace analizujące empirycznie aktualny proces kształcenia w szkole wyższej. Nie wszystkie jednak rozprawy prezentowanego zbioru mieszczą się w zarysowanych tu granicach. Niektóre kierują uwagę na ważną dla praktyki kształcenia literackiego problematykę sterowania dydaktycznymi procesami lektury i interpretacji utworów - bądź to zajmując się teorią podręcznika Jako narzędzia indywidualizacji czytania, bądź też kreśląc całościowy (choć różny w ujęciu V. Oberta i Z. Urygi) obraz sytuacji dydaktycznych szkolnej lektury. Mimo odrębności tej problematyki sprawa roli nauczyciela i sposobu kształtowania przez niego kontaktów z uczniami pozostaje w związku z poprzednio charakteryzowanym kierunkiem rozważań tomu. Na osobną wzmiankę zasługuje także nurt metodologicznej refleksji nad zagadnieniami diagnostycznych badań procesu kształcenia literackiego. Najpełniej wyraził się ów kierunek rozważań w гоzprawie J. Polakowskiego, choć i inne prace nie są tej perspektywy pozbawione. Mam nadzieję, że zarówno różnorodność tematyki i sposobów jej ujmowania, jak i wewnętrzne pokrewieństwo wielu prac dobrze oddają kierunki badań i poszukiwań Zakładu.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6474
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image