• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompleksowe podejście do interpretacji w szkolnym kształceniu i wychowaniu literackim

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Kompleksowe podejście... (797.7KB)
Autor:
Obert, Viliam
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1990, Z. 133, Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego 4, s. 91-108
Język: pl
Data: 1990
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The author presents a e. stem of the methodical approaches to literary texts. This system is based upon the assumption according to which such texts are instruments of literary education at school. Thus the author points out at first, as a necessary link of this process, a previous-to-interpretation, chiefly based upon dialogue, phase of reading including motivation endeavours, suggestive reading of a text, and the pupils’ expressing of their experience as readers. In the second, interpretative phasе of reading he indicates the dominance of analytic-and- -synthetic as well as rational-and-cognitive work directed by a teacher and leading to the getting at the meanings of the text and its profound structure as well as its rational valuation. In the third phase the author stresses the importance of the pupils' creative practice based upon the acquired knowledge (the declamation and dramatization of texts, their use in writing composition exercises, their transformation, etc.). He defines this stage of reading as an aesthetic one. The author believes that such a complex attitude towards interpretation at school is a result of the theory of literary communication which connects the possibility of the cultivation of the readers' experience and the improvement of their taste with the introduction into the domain of communication, during the process of interpretation, of the elements of knowledge of both the history and theory of literature.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6479
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image