• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kultura żywego słowa w kształceniu świadomości językowej i literackiej studentów polonistyki

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Kultura żywego słowa... (1.177MB)
Autor:
Bator, Zbigniew
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1990, Z. 133, Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego 4, s. 225-250
Język: pl
Data: 1990
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The usefulness of recitation in the didactics of Polish studies depends upon the assignation of the connexion between the art of spoken word and the theory of literature. The realization of a text on the phonic plane provides it with new means of expression based not on the text itself but on the thoughts it contains. A writing does not imply explicit indications for its vocal realization. Its personalization is necessary. Recitation is a result of intellectual efficiency supported by a specific technique of speech. The awakening of imagination and adequate mobilization of emotions are also necessary since it is a confrontation of the conclusions of an analysis with a set of values accepted by a reciter. A subjective, artistic interpretation of a work should not however be a base for its analysis in school practice. Reading a text aloud combined with the understanding of its meaning but deprived of any unmotivated emotional colouring may, on the other hand, perform a didactic function. The author calls this contact with a text its vocal concretization which he proposes to accept as the subject of all the analyses. He supports his views with interdisciplinary arguments and indicates the need of a complementary approach to the problem. The culture of spoken word realized as an object of Polish studies must "enliven, animate" a work exhibiting all its potentional planes of concretization. This will permit us to use the perception of a work, duly directed emotionally, as a didactic instrument.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6485
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image