• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Porozumienie bez przemocy" jako metoda przezwyciężania sytuacji kryzysowych i zapobiegania konfliktom

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
0057_20151215_gw_ra_porozumienie_bez_przemocy_k_mudyn.pdf (508.4KB)
Autor:
Mudyń, Krzysztof
Źródło: Kryzysy i ich przezwyciężanie : problemy interwencji i pomocy psychologicznej / pod red. Doroty Kubackiej-Jasieckiej i Krzysztofa Mudynia. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014. - S. [215]-231.
Język: pl
Słowa kluczowe:
porozumienie bez przemocy
obserwowanie bez oceniania
rozpoznawanie i wyrażanie uczuć
empatia
„język żyrafy”
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Celem artykułu jest przedstawienie zasadniczych zasad zawartych w M.B. Rosenberga koncepcji „porozumienia bez przemocy” (PBP) oraz ukazanie jej przydatności - poczynając od interwencji w sytuacjach konfliktowych, a kończąc na szeroko rozumianej profilaktyce. Koncepcja PBP jest syntezą doświadczeń M.B. Rosenberga jako trenera i mediatora w sytuacjach konfliktowych. Podobnie jak jego nauczyciel, C. Rogers, zakłada on, że naturalną zdolnością i skłonnością człowieka jest współodczuwanie (compassion) uczuć i potrzeb innych ludzi, podobnie jak swoich własnych. Nasza kultura tłumi jednak te naturalne zdolności. Sam język oferuje wiele gotowych wyrażeń, które blokują naturalne współodczuwanie, gdyż przesycone są ocenami moralnymi, oceniającymi porównaniami, interpretacjami i klasyfikacjami. Ponadto wiele wypowiedzi sugeruje (np. wskutek bezosobowej formy) brak osobistej odpowiedzialności nadawcy za treść formułowanych komunikatów. Autor PBP proponuje zatem czterofazowy model empatycznej komunikacji, bez przemocy i manipulacji, który stanowi podstawę prowadzonych przez niego szkoleń. Są to: 1) obserwowanie bez oceniania, 2) rozpoznawanie i wyrażanie uczuć, 3) wiązanie aktualnie przeżywanych uczuć z potrzebami (wartościami, pragnieniami), 4) formułowanie konkretnych próśb (ale nie żądań).
URI
http://hdl.handle.net/11716/653
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image