Le picaresque et le baroque dans „L’Histoire comique de Francion” de Charles Sorel
View/ Open
Author:
Kwaśna, Teresa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1991, Z. 139, Prace Romanistyczne 3, s. 5-31
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: fr
Date: 1991
Metadata
Show full item recordAbstract
„Histoire comique de Francion” Charlesa Sorela jest jedną z najciekawszych powieści francuskich XVII-ego wieku, powstałych z inspiracji hiszpańskiej powieści pikarejskiej. Dzieło Sorela łączą z tym gatunkiem powieści struktura narracji oraz charakter głównego bohatera Franciona, który ma wiele cech wspólnych z hiszpańskim „picaro”. Francion jest jednocześnie bohaterem barokowym. Jego potrzeba intensywnego przeżywania przyjemności, skłonność do ostentacji i ciągłych przemian, koncepcja świata jako wielkiego teatru, w którym każdy gra jakąś rolę – to elementy, które najpełniej świadczą o związku bohatera sorelowskiego z filozofią baroku. Francion jest libertynem w podwójnym sensie tego pojęcia – na płaszczyźnie moralności i metafizyki.
W dziele Sorela dwie koncepcje artystyczne, pikarejska i barokowa, splatają się ze sobą w ciekawą formę jakby podwójnej autobiografii, gdyż Francion, podobnie jak Sorel uważa siebie za twórcę, autora opowieści o samym sobie. To nowe spojrzenie na stosunek pisarza do własnego bohatera, jak i roli artysty w społeczeństwie stawia powieść Charlesa Sorela w rzędzie najciekawszych osiągnięć literackich tamtej epoki.