• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Romanistyczne
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Romanistyczne
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Equivalents français de l’instrumental polonais en fonction d’argument propositionnel

Thumbnail
View/Open
Equivalents français... (664.3Kb)
Author:
Hlibowicka-Węglarz, Barbara
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1991, Z. 139, Prace Romanistyczne 3, s. 203-218
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: fr
Date: 1991
Metadata
Show full item record
Abstract
Podstawowym celem niniejszego artykułu jest przedstawienie form francuskich odpowiedników polskiego narzędnika w funkcji argumentu nieprzedmiotowego. Analizie poddano takie konstrukcje z narzędnikiem, w których argument nieprzedmiotowy stanowi sposób wykonania czynności wyrażonej przez wyrażenie predykatywne. Francuskie reprezentacje relacji semantycznej typu: „czynność-sposób” przyjmują postać konstrukcji analitycznych z przyimkami „par” i/lub „avec”. Analiza licznych konstrukcji tego typu wykazała, że użycie jednego, bądź obu z wymienionych przyimków zależy od składu semantycznego predykatu jądrowego i od struktury wewnętrznej argumentu nieprzedmiotowego w sposób następujący: 1. Skład semantyczny predykatu jądrowego: ABCM; Przyimek wprowadzający SN: PAR; Specyfikacja predykatu wewnętrznego: 2. Skład semantyczny predykatu jądrowego: ABCD; Przyimek wprowadzający SN: PAR / PAR/AVEC; Specyfikacja predykatu wewnętrznego: W (...) / O (...). Należałoby wyjaśnić, że oznaczyliśmy przez A,B,C,D,M poszczególne semy wchodzące w skład znaczenia predykatu jądrowego. Symbol M – oznacza sem, determinujący w pewnym stopniu sposób wykonania danej czynności. Cytowane w pracy liczne przykłady wydają się potwierdzać przewidywane przez prezentowaną tabelę możliwości.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6615
Collections
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Romanistyczne

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image