• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2006, Studia de Arte et Educatione 2
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2006, Studia de Arte et Educatione 2
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 34. Studia de Arte et Educatione 2

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AAPC. 34. Studia de Arte et Educatione 2 (6.404MB)
Autor:
Sobolewski, Stanisław
Solewski, Rafał
Stano, Bernadeta
Redaktor:
Sobolewski, Stanisław
Solewski, Rafał
Stano, Bernadeta
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 1895-5118
Język: pl
Data: 2006
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Prezentowana publikacja to część druga studiów i refleksji o sztuce i nauczaniu, przygotowanych z okazji 25-lecia Instytutu Sztuki Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Stanowi kontynuację cyklu, który ma na celu ożywienie pisarskiej i wydawniczej działalności Instytutu, skoncentrowanego dotąd na aktywności dydaktycznej, artystycznej i wystawienniczej. W tomie poprzednim pomieszczono zbiór artykułów o korzeniach współczesnych zjawisk artystycznych, pokazujących różne sposoby ciągłości rozwoju kultury w dobie ponowoczesnego nadmiaru wątków i chaosu informacji. Tym razem kluczem łączącym teksty są motywy. Rozpatrywane zarówno w kategoriach jednostkowych, jako tematy obrane w drodze przez sztukę, oraz jako dobro ogólnie dostępne - niewyczerpany zasób pomysłów na obrazy, rzeźby, instalacje. Pomysły to zatem twórców działających w różnych dziedzinach i - co ważne - należących do różnych pokoleń. Ten bogaty i różnorodny zestaw propozycji można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej należą osobiste wypowiedzi artystów (Piotra Jargusza, Jana Bujnowskiego, Andrzeja Bębenka czy Marcina Pawłowskiego), do drugiej - artykuły dotykające zagadnień z historii i teorii sztuki oraz pedagogiki (Mirosławy Moszkowicz, Alicji Panasiewicz, Ireny Popiołek czy Grażyny Borowik). Nierzadko, co oczywiście stanowi walor tego rodzaju interdyscyplinarnej publikacji, sztuka i nauka przenikają się wzajemnie. Przez misterną tkankę wyznań, kontrolowanych zwierzeń i rozbiorów logicznych swoich poczynań na kanwie artystycznej przebija nie tylko wrażliwość na otoczenie, ale i bogactwo kontaktów ze sztuką dawną i współczesną. Nie są to tylko ślady wernisażowych i kawiarnianych spotkań z innymi twórcami, ale przede wszystkim świadectwa udziału w ważnych wydarzeniach artystycznych, międzynarodowych sympozjach i wystawach, a także lektury rozmaitych dzieł: krytycznych, naukowych (dotyczących często różnych sfer badań), a także literackich. Z drugiej strony nietrudno się domyślić, że za autorami szkiców krytycznych i popularyzujących określone prądy w sztuce stoją często osobiste spotkania z opisywanymi dziedzinami, próby zawładnięcia cząstką ich tajemnicy, czego dowodem są towarzyszące tekstom reprodukcje prac. Spojrzenie na sztukę współczesną przez pryzmat motywów to okazja do spojrzenia na świat cudzymi oczami, kogoś, kto poświęcił czas, nierzadko całe lata, by odkryć różne aspekty tych kulturowych wątków. Choć z drugiej strony, krótkie teksty tego tomu to także ślady olśnień w różnych miejscach i chwilach: w podróży, podczas korekty, na spacerze... Te olśnienia zwerbalizowane zostały po to, by o nich nie zapomnieć, i po to, by lepiej je zrozumieć. A także z myślą o przetworzeniu ich na fakty artystyczne. Ta myśl, ważna dla większości publikowanych wypowiedzi, zapowiada również kolejny tom, który opowiadać będzie o drogach tworzenia i badania sztuki.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6743
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2006, Studia de Arte et Educatione 2

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image