• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2006, Studia de Arte et Educatione 2
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2006, Studia de Arte et Educatione 2
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Malarstwo kobiet. Kobiece malarstwo czy babska sztuka?

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Malarstwo kobiet... (533.1KB)
Autor:
Popiołek, Irena
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 34, Studia de Arte et Educatione 2 (2006), s. [62]-69
Język: pl
Data: 2006
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The author of the article considers the problem whether there exists such a phenomenon as feminine painting. Negative answer to that question entails the necessity to use another more accurate expression: women’s painting. She points out that the features commonly associated with the so-called “feminineness”: softness of drawing, subtlety of colour, faintness of form - are equally characteristic of women’s and men’s paining. She emphasizes that the evaluation of each work of art, its authentic value, and its timeless impact, should not be subject to gender categories. Nevertheless, she considers studying other expressions of women’s creativity, especially literary and biographical, in addition to the analysis of the paintings themselves, particularly helpful in the interpretation of women’s art. As evidence of that, the author cites a long list of women artists whose work confirms the importance and the existential drama of their way, the heroism and the choice which they continuously made by drawing, painting, or sculpting. She also encourages to analyse the lot of women graduates of artistic colleges. In conclusion, Irena Popiołek emphasizes that one should pay attention to those elements in the woman’s psyche which make her life discrete, and by the same token they have to make her painting different. It influences its features, permanence of certain motifs, kind of message, moods and emotions surrounding it.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6750
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2006, Studia de Arte et Educatione 2

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image