Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 112. Studia de Cultura 3
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Skowronek, Bogusław
Redaktor:
Skowronek, Bogusław
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: pl
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Oddajemy do rąk Czytelników kolejny numer „Studia de Cultura”. Tom niniejszy stanowi drugą część całości
poświęconej fotografii. Wszystkie artykuły – zeszytu obecnego oraz wcześniejszego – zostały pogrupowane w osiem
działów, oddających wybrane, ale i kluczowe aspekty teoretyczne oraz badawcze związane z tą problematyką. W
niniejszym zeszycie prezentujemy kolejne cztery działy (wcześniejsze opublikowane zostały w numerze poprzednim
„Studia de Cultura”).
Do pierwszego działu obecnego numeru, Fotografia a literatura, przynależą teksty Katarzyny Wądolny-Tatar oraz Anny
Ślósarz. Katarzyna Wądolny-Tatar wprowadza swoim artykułem fotografię w krąg refleksji literaturoznawczych. Autorka
analizuje sposób konstruowania narracji w powieści Leszka Szarugi zatytułowanej Zdjęcie. Badaczka zwraca uwagę, iż
w tekście literackim przeplatają się sukcesywnie dwa wątki narracyjne: fotograficzny i historyczny oraz
przeprowadza skrupulatną analizę relacji między nimi, traktując tekst literacki jako zamknięty system semiotyczny.
Anna Ślósarz w swoich rozważaniach poddaje semiotycznej analizie kilkanaście okładek książki Iana McEwana Pokuta.
Na przykładzie zastosowanych przez poszczególne wydawnictwa różnorodnych przedstawień ikonograficznych, połączonych
z odpowiednią oprawą graficzną i typograficzną, autorka dowodzi, iż wszystkie one służą odpowiedniemu promowaniu
określonych ideologii społecznych i politycznych.
W dziale drugim, Fotografia a polityka, znajdują się dwa teksty. Katarína Fichnová i Blandína Šramová poświęcają
swój artykuł problematyce negatywnych stereotypów i stereotypizacji obecnych w – opiniotwórczych na Słowacji –
mediach drukowanych. Autorki tekstu zwracają uwagę, jak te media przedstawiają poszczególne grupy obywateli na
fotografiach. W tym celu badaczki wykorzystują ilościową analizę treści mediów. Tekst Kataríny Fichnovej, Łukasza
Wojciechowskiego i Petra Mikuláša przybliża problematykę parlamentarnej kampanii wyborczej na Słowacji w roku 2010.
Na przykładzie billboardów autorzy pokazują, w jaki sposób odbiorcy przestrzeni miejskiej dokonują własnego, z
reguły opozycyjnego, odczytania tych ikonicznych przekazów. Refleksja autorów, poszerzona o ustalenia statystyczne,
mieści się w obszarze szeroko pojmowanego culture jamming.
Przedostatni dział tomu został zatytułowany – Fotografia: konteksty edukacyjne. Zawiera on cztery teksty. Maria
Sienko w swoim tekście podejmuje problem fotografii w kontekście regionalnej edukacji polonistycznej. Autorka
zwraca uwagę na relację między opisywanym fenomenem a problemem artykulacji lokalnej tożsamości. Szczególne miejsce
w tekście zajmuje opis sposobów funkcjonowania fotografii w nowohuckiej kulturze oraz strategii jej eksponowania i
wykorzystywania w praktykach edukacyjnych związanych z tym miejscem. Badaczka zwraca także uwagę na ideologie zdjęć
oraz ich wpływ na kształt społecznej pamięci o Nowej Hucie. Adam Piwek przybliża pokrótce rozwój technik
fotograficznych w perspektywie diachronicznej, by następnie ukazać rolę fotografii w dydaktyce historii. Fotografia
jest ujmowana przez autora jako obrazowy środek dydaktyczny, istotne źródło historyczne, które towarzyszy tekstowi
pisanemu lub stanowi oddzielny i samodzielny przekaz w angielskich podręcznikach do historii. Autor zamieszcza
również wykaz analizowanych podręczników. Tekst Piotra Bieńka przypomina nieco zapomnianą formę fotograficznego
przedstawienia, jaką była diaporama. Ta prezentacja zestawu slajdów z odpowiednio zsynchronizowanym przekazem
audialnym (dźwiękami i słownym komentarzem), popularna w latach 50. XX wieku, doczekała się dziś swojej
„nowomedialnej” wersji w postaci fotokastów – kilkuminutowych multimedialnych prezentacji tematycznego zbioru
fotografii, czasem poszerzonej o sekwencje filmowe. Autor szeroko omawia funkcjonowanie tej formy we współczesnym
pejzażu kultury oraz wskazuje jej potencjał. Jan Rajmund Paśko opisuje różne typy poradników dla amatorów i
pasjonatów fotografii. Przedstawia ich typologię oraz opisuje wydawnictwa specjalizujące się w publikowaniu książek
ułatwiających osobom, zafascynowanym fotografią, realizację ich pasji.
Ostatni dział został poświęcony „portretom” twórców. Justyna Faustyna Siuta przedstawia twórczość Cindy Sherman
zwracając uwagę na rozwój koncepcji tematycznych jej dzieł. Wśród tematów określających ten rodzaj projektów
artystycznych (określanych przez autorkę jako tzw. fotografia postmodernistyczna) wymienia się: ciało w stanie
metamorfozy, kobiecość i płeć kulturowa, natura człowieka, związek między pierwiastkiem erotycznym i tanatycznym (w
ujęciu Freuda). Piotr Jakubowski czyni przedmiotem swoich zainteresowań twórczość amerykańskiego fotografa i
malarza: Joela-Petera Witkina. Autor tekstu zwraca uwagę, iż artysta gloryfikuje w swoich pracach ekstremalnie
wizualną perwersję oraz aktywnie wykorzystuje dialog z „klasycznym” malarstwem (dzieła: Boscha, Rubensa,
Carravaggio, Goi, itd.). Badacz opisuje ponadto różne strategie korzystania z dorobku sztuki „wysokiej”: od
tworzenia własnych wersji znanych obrazów, po kreowanie fotografii obrazów. W części teoretycznej artykułu autor
posiłkuje się pracami teoretycznymi: Susan Sontag, Rolanda Barthesa, Waltera Benjamina i Jeana Baudrillarda.
Natalia Zborowska na przykładzie losów fotografa-amatora Piotra Śpiewli ze wsi Zembrzyce pokazuje, jak dzięki
fotografowaniu można budować świadomość „małej Ojczyzny”. Zaangażowanie społecznikowskie połączone z pasją
fotograficzną dla potomnych Piotra Śpiewli stały się dowodem umiłowania przez niego rodzinnych stron. Autorka,
śledząc koleje losu tytułowego bohatera, pokazuje równocześnie paradoksy polskiej historii.