Polska szkoła wczoraj i dziś
Autor:
Ryk, Andrzej
Źródło: Szkoła : współczesne konteksty interpretacyjne / red. nauk. Iwona Ocetkiewicz, Joanna Wnęk-Gozdek, Natalia Wrzeszcz. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe UP, 2015. - S. [10]-18.
Język: pl
Słowa kluczowe:
edukacjawychowanie
wartości
edukacja narodowa
historia
education
upbringing
values
patriotic education
history
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Autor artykułu koncentruje się wokół kilku kluczowych kwestii dla przyszłości polskiej edukacji. Dokonując analizy wertykalnej, poszukuje odpowiedzi na pytania: Jaka wartość, czy grupa wartości są tymi, które organizują edukację, a szerzej życie polskiej szkoły? Dokąd podąża polska szkoła? Czy współcześnie istnieje w Polsce jakikolwiek system wychowania narodowego? Jakie są aktualnie „moralne skarby” polskiego narodu. W swoich rozważaniach sięga do myśli pedagogicznej Władysława Seredyńskiego, Bronisława Trentowskiego i Henryka Rowida. The article concentrates on a number of key issues concerning the future of Polish education. With the use of vertical analysis the author seeks answers to the following questions: Which value or which group of values is the one organizing education and by extension the functioning of Polish schools? In which direction is Polish school going? Does any system of patriotic education function in contemporary Poland? What is the present “moral treasure” of the Polish? In his deliberations, the author refers to works of Władysław Seredyński, Bronisław Trentowski, and Henryk Rowid.