Wzory zmiany społeczno-politycznej w świadomości ukraińskich studentów po 1991 roku
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kamionka, Mateusz
Promotor:
Zweiffel, Łukasz
Marzęcki, Radosław
Język: pl
Słowa kluczowe:
studenciUkraina
młodzież
rewolucja
students
Ukraine
Ukrainian Studies
youth
revolution
Data: 2020-06-18
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Politologii. Instytut Politologii. Rozprawa doktorska - promotor: dr. hab. prof. UP Łukasz Zweiffel, promotor pomocniczy: dr hab. Radosław Marzęcki.Streszczenie
Prezentowana rozprawa doktorska stanowi próbę deskrypcji ukraińskiego pokolenia „wolności" (osób urodzonych w
okresie niezależności Ukrainy) pod kątem społeczno-politycznym. Głównym celem badawczym rozprawy doktorskiej jest
próba pełnego zrozumienia, opisu i wyjaśnienia roli, jaką odgrywali młodzi obywatele Ukrainy, ze szczególnym
uwzględnieniem studentów, w procesach politycznych i społecznych zmian po 1991 roku. Wiele opracowań naukowych
porusza kwestię udziału studentów w protestach politycznych (ostatnio przede wszystkim w odniesieniu do Rewolucji
Godności), jednakże najczęściej są to studia teoretyczne i opisowe. Tymczasem zamiarem autora rozprawy było
przyjęcie podejścia empirycznego, które posłuży do realizacji poniżej wskazanego celu badawczego. Z jednej strony
pozwoliło to dokładniej przyjrzeć się zasobom symbolicznym młodych obywateli Ukrainy (ich poglądom, wizjom, ideom,
interesom, hierarchiom wartości, wiedzy itp.). Ten cel szczegółowy został osiągnięty w toku analizy danych z badań
ankietowych. Z drugiej strony konkretne kwestie i problemy zidentyfikowane na etapie badań ilościowych, zostały
poddane analizie w oparciu o dane zebrane w trakcie wywiadów pogłębionych prowadzonych ze studentami na Ukrainie. W
tym sensie został osiągnięty drugi ważny cel szczegółowy, tj. diagnoza, opis i wyjaśnienie dominujących w
świadomości społecznej studentów wzorów zachowań (politycznej aktywności), które uznaje się za uzasadnione i
skuteczne w relacji ze światem polityki. The presented doctoral dissertation is an attempt to characterize the Ukrainian generation of "freedom" (people
born during the period of Ukrainian independence) from a socio-political perspective. The main research goal of
this doctoral dissertation is an endeavour to fully understand, describe and explain the role played by young
Ukrainian citizens, with particular emphasis on students, in the processes of political and social changes after
1991. Many scientific studies raise the issue of student participation in political protests (most recently in
relation to the „Revolution of Dignity"), however, most often they are theoretical and descriptive studies.
Meanwhile, the intention of the author of the dissertation was to adopt an empirical approach that will be used to
achieve the research objective indicated below. On the one hand, this allowed a closer look at the symbolic
resources of young Ukrainian citizens (their views, visions, ideas, interests, hierarchies of values, knowledge,
etc.). This specific objective was achieved in the course of the analysis of survey data. On the other hand,
specific issues and problems identified at the quantitative research stage were analysed based on data collected
during in-depth interviews conducted with students in Ukraine. In this sense, a second important specific goal has
been achieved, i.e. diagnosis, description and explanation of behavioural patterns (political activity) dominating
in the social consciousness of students, which are considered justified and effective in relation to the world of
politics.