Uwarunkowania i patomechanizmy zachowań trudnych u adolescentów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Niemiec, Sylwia
Promotor:
Majewicz, Piotr
Lubińska-Kościółek
Język: pl
Słowa kluczowe:
zachowania trudneadolescenci
niepełnosprawność intelektualna
challenging behavior
youth
intellectual disability
Data: 2020-06-30
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Piotr Majewicz, prof. UP; promotor pomocniczy: dr Elżbieta Lubińska-Kościółek.Streszczenie
W dysertacji doktorskiej pt.: „Uwarunkowania i patomechanizmy zachowań trudnych u adolescentów z głębszą
niepełnosprawnością intelektualną” zasadniczym celem prowadzonych badań było określenie uwarunkowań nietypowych
zachowań młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Założono, że na eskalację
zachowań problemowych mają wpływ dwojakiego rodzaju czynniki. Pierwsza grupa to czynniki indywidualne, związane z
płcią badanych, stopniem niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeniami współwystępującymi, stanem somatycznym,
potrzebami sensorycznymi, zaburzeniami psychicznymi oraz kompetencjami komunikacyjnymi. Drugi rodzaj czynników to
zmienne sytuacyjno-środowiskowe, związane z obecnością określonych osób, miejscami w których przebywają osoby z
niepełnosprawnością, porami dnia oraz podejmowanymi przez nich aktywnościami. W kontekście intensyfikacji zachowań
niepożądanych, uwzględniono również rolę czynników motywujących tj. reakcja na rzeczywistą sytuację, pobudliwość
czuciowa, unikanie, ucieczka czy też uwaga poświęcana danej osobie. Na podstawie teorii i empirii dotyczącej
omawianego zagadnienia, skonstruowano teoretyczny model zachowań trudnych, który w badawczej części pracy został
poddany empirycznej weryfikacji.
Badania przeprowadzono wśród 78 uczniów placówek kształcenia specjalnego w wieku od 10 do 16 lat. Analiza zebranego
materiału empirycznego wykazała, że eskalacja zachowań niepożądanych wśród adolescentów z głębszą
niepełnosprawnością intelektualną jest związana przede wszystkim z czynnikami indywidualnymi, tj. zaburzeniami
psychicznymi, potrzebami sensorycznymi oraz kompetencjami komunikacyjnymi. Wśród czynników społeczno-środowiskowych
największe znaczenie dla intensyfikacji zachowań problemowych mają obecność określonych osób oraz podejmowane przez
badanych aktywności. Czynnikami motywującymi adolescentów do angażowania się w trudne zachowania jest reakcja na
rzeczywistą sytuację, chęć uniknięcia bądź ucieczki oraz zdobycie uwagi otoczenia. Druga część analizy dotyczyła
określenia związków interakcyjnych zachodzących między zmiennymi i zachowaniami trudnymi. Pozwoliło to na wskazanie
14 predyktorów określonych form niepożądanych zachowań. Wśród czynników pozwalających przewidzieć występowanie
danych zachowań, 13 to zmienne o charakterze indywidualnym, a 1 to zmienna sytuacyjno-środowiskowa. The main purpose of the research presented in the PhD dissertation untitled „Conditions and patomechanisms of
challenging behavior displayed among youth with moderate and severe intellectual disability“ was to establish
causes for non-typical behavior. The assumption was that two major set of conditions contribute to the escalation
of problematic behavior. First group of contributing factors consists of personal propensities such as gender,
degree of intellectual disability, coexisting dysfunctions, somatic state, psychiatric disorders, sensory needs and
communication competencies. Situational and environmental issues belong to the second group of contributing
factors. They are connected with the presence of certain people and different places in which students with
disability spend time in, times of the day and the activities performed by them at the time. The influence of
motivational factors was also considered while examining the context in which escalation of unwanted behavior
occurs. What was selected among these is the reaction to the real situation, sensory excitability, avoidance,
escape and the amount of attention received. Theoretical model of problem behavior was constructed based on the
theory and practice of the researched issue. It was further empirically verified in the research part of the
dissertation.
It was conducted among 78 special education school students, aging between 10 and 16.
The analysis of the gathered empirical material pointed to the overwhelming importance of individual/personal
factors such as mental dysfunction, sensory needs and communication competencies in contribution to unwanted
behavior among youth with profound intellectual disability. The most important factors that intensify problem
behavior among social- environmental ones are the presence of certain people and the activities performed at the
time. The response to the real situation, desire to avoid or escape from it and wanting attention are among main
motivational factors for displaying difficult behavior patterns. The second part of the analysis concerned itself
with interacting relationship between contributing factors and difficult behavior. It enabled the selection of 14
different forms of difficult behavior. Among factors that allow foreseeing such behavior, 13 belong to personal
category and only 1 to situational - environmental one.