Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 35. Studia Sociologica 1
View/ Open
Author:
Rębowska, Anna
Boruta, Mirosław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Rębowska, Anna
Boruta, Mirosław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 1643-6512
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2006
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Przedstawiając Czytelnikom pierwszy numer Studiae Sociologicae Akademii Pedagogicznej w Krakowie, chcielibyśmy
zasygnalizować żywą obecność problematyki socjologicznej w życiu naszej Uczelni i jej stałe miejsce uzasadniające -
obok dociekań filozoficznych - pełną nazwę Instytutu Filozofii i Socjologii, istotnej jednostki w strukturze
Wydziału Humanistycznego.
Zdajemy sobie sprawę, iż nie będzie to zadanie łatwe po kilkuletniej przerwie, dzielącej ukazanie się niniejszego
numeru od ostatniej edycji wcześniej wydawanych Prac Socjologicznych. Jako dodatkowe utrudnienie odnotować trzeba
fakt, iż w momencie przystępowania do pracy nad pierwszym numerem studiów zespół socjologów, działających w IFiS,
liczył zaledwie trzy osoby. Dlatego do współpracy i składania swoich tekstów zaproszeni zostali zarówno koledzy
filozofowie z Instytutu, zainteresowani problematyką socjologiczną, jak i studenci studiów doktoranckich,
wybierający zajęcia z tego przedmiotu w Instytucie. Stwarzało to, co prawda, niebezpieczeństwo pewnego rozproszenia
problematyki, ale formuła Annales dopuszcza ich przeglądowy charakter, podobnie jak wielu innych czasopism
naukowych, mających na celu informowanie o stanie wiedzy i rozpiętości zainteresowań w ramach danej dyscypliny.
Pierwszy numer naszego rocznika podzielony został na trzy działy: Ludzie i koncepcje - Problemy - Badania,
prezentujące aktualne zainteresowania badawcze autorów.
Stosunkowo najbardziej jednolity jest dział I, zawierający cztery rozprawy poświęcone ważnym postaciom z dziedziny
socjologii bądź z pogranicza socjologii i filozofii oraz istotnym elementom ich naukowych koncepcji, zgodnie z
klasycznymi wzorami tego typu literatury. W dziale III poświęconym badaniom znalazły miejsce przede wszystkim
obszerne artykuły, referujące wyniki badań własnych autorów, podjętych na rzecz przygotowywanej bądź już obronionej
rozprawy doktorskiej. Obok nich znalazł się szkic o postawach młodzieży wobec naszych przemian ustrojowych, oparty
na okazjonalnych obserwacjach poczynionych w trakcie zajęć ze studentami.
Najtrudniejszy do zbiorczego podsumowania jest dział II, zatytułowany Problemy. Znalazły się tu bowiem tak różne
tematycznie prace, jak rozważania nad szansami indywidualistycznego modelu socjalizacji w Polsce, poszukiwania
tradycyjnych wątków „lęku przed Śmiercią i Nieznanym” we współczesnej literaturze SF przez autorkę zafascynowaną
subkulturą cyberpunka, a wreszcie namiętny protest przeciwko globalizacji, zgłaszany przez młodego filozofa. Ta
ostatnia pozycja, mimo iż poparta cytatami z wypowiedzi wielu uznanych autorytetów, może budzić pewne zastrzeżenia,
ponieważ autor jakby nie do końca odróżnia ideologie od procesów ekonomicznych, a z braku możliwych do wskazania
ich przedstawicieli niekiedy wręcz personifikuje tytułową globalizację, jednak jako przyczynek do toczącej się
aktualnie dyskusji może stanowić głos interesujący, choć nie pozbawiony cech skrajności.
W przyszłości, śladem renomowanych czasopism fachowych, pragniemy uruchomić również dział poświęcony recenzjom
ważniejszych publikacji naukowych. Mając więc poczucie nie do końca zadowalających rezultatów, pragniemy jednak,
poprzez ukazanie się tego pierwszego, sygnalnego numeru rozpocząć dyskusję nie tylko nad optymalną jego formułą,
lecz także - i przede wszystkim - nad istotnymi problemami naszej dyscypliny.