Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 37. Studia Historicolitteraria 6
Author:
Faron, Bolesław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Faron, Bolesław
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 1644-1885
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2006
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Oddaję do rąk Czytelnika piąty już tom Studiae Historicalitterariae, zawierający referaty wygłoszone na kolejnej Konferencji Naukowej Instytutu Filologii Polskiej, która również tym razem odbyła się w Zajeździe Czorsztyńskim we wsi Maniowy w powiecie nowotarskim. Poprzednie spotkania dotyczyły postmodernizmu, intertekstualności, motywów egzystencjalnych, społecznych i politycznych w literaturze oraz krytyce literackiej, teatralnej i filmowej. Obecne poświęcone było pisarskim wspomnieniom, pamiętnikom, dziennikom z perspektywy teorii.
Wzięło w niej udział łącznie trzydziestu pracowników naukowych Instytutu Filologii Polskiej, Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, wśród nich ośmiu profesorów, dziewięciu doktorów (w tym jeden z Bielska-Białej), jedenastu doktorantów, jeden magister - asystentka oraz jedna studentka. Nadto gościnnie wystąpił znakomity teoretyk literatury prof. dr hab. Kazimierz Bartoszyński z Instytutu Badań Literackich PAN, który wprawdzie nie wygłosił referatu, to jednak dzięki aktywności w dyskusji, autorytetowi naukowemu wniósł istotny wkład w merytoryczną zawartość obrad.
Problematyka referatów była - jak zwykle - zróżnicowana, odzwierciedlała zainteresowania badawcze poszczególnych zespołów. Toteż sygnalizowane w tytule kwestie: Pisarskie wspomnienia, pamiętniki, dzienniki (w stronę teorii) znalazły oświetlenie z wielu punktów widzenia, a więc teoretycznego, historycznoliterackiego, językoznawczego, medioznawczego i, tu nowość, logopedycznego. Powstał w ten sposób interesujący zbiór tekstów na temat tej dziedziny pisarstwa, wykraczający poza typowo literacki i językowy ogląd w sfery medioznawstwa i logopedii. Teoretycznym patronem prezentowanych wypowiedzi był oczywiście autor „paktu biograficznego” Philippe Lejeune, a także Ryszard Nycz, Michał Głowiński, Małgorzata Czermińska i Regina Lubas-Bartoszyńska.
Miała konferencja również walor integracyjny, występowali doświadczeni naukowcy obok kadry średniej (pokolenia adiunktów) i najmłodszej, adeptów kunsztu naukowego (doktorantów). Myślę, że zwłaszcza dla nich było to ważne doświadczenie. Dawało bowiem możliwość nie tylko wygłoszenia referatu, wysłuchania, nieraz bardzo krytycznych uwag, lecz również własnego uczestnictwa w dyskusji. Wzrastający z roku na rok udział doktorantów świadczy o randze i roli, jaką ta konferencja spełnia wobec naszego środowiska naukowego.