• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sztuka życia czy sztuczne życie? Andrzeja Sapkowskiego strategie stawania się sobą

Thumbnail
View/Open
Sztuka życia... (576.2Kb)
Author:
Roszczynialska, Magdalena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 37, Studia Historicolitteraria 6 (2006), s. [226]-238
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2006
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
Not being an autobiography writer in the explicit meaning of the word, Andrzej Sapkows- ki uses literary and journalistic work for the particular purpose of creating his own image, of anticipating biography. Such a way of writing is generally perceived as a marketing strategy, however, if considered from the perspective of theoretical approach to pop culture, understood as the culture postulating the unity of art and life, it turns out to be a sort of experience aimed at achieving realistic aims in life which, beyond economic satisfaction, brings personal realisation and audience satisfaction as well. Sapkowski’s means of creative writing, various fantasy characters delegated to contact with the world (as in the role-playing game) exhibit paradoxical effects. Autobiography turns to “auto-bio-play”. In the last resort what really represents the author is “re-creating” (P. de Man) mask or “fiction life personality” which appears mainly, though not exceptionally, in Sapkowski’s non-literary statements. A key characteristic of the fiction is expressiveness in style tending towards opposing of two so different culture categories: popular and high. In the circumstances of growing superiority of popular discourse, the writer takes on the role of the fantasy classic (namely the classic of historical fantasy). He is an authority among Polish fantasy writers; to develop the authority Sapkowski uses a particular literary “aristocracism” which expresses itself in erudition and intertextual play. In such a way, he reanimates a traditional role of a writer - auctoritas, and satisfies the readers’ need for the fiction postulated by a pragmatic approach to the unity of art and life, aesthetics and ethics, a work of fiction called autobiography.
URI
http://hdl.handle.net/11716/7438
Collections
  • 2006, Studia Historicolitteraria 6
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image