dc.contributor.editor | Kawka, Maciej | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-09-26T17:48:25Z | |
dc.date.available | 2020-09-26T17:48:25Z | |
dc.date.issued | 1994 | |
dc.identifier.isbn | 83-85898-31-X | |
dc.identifier.issn | 0239-2356 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/7751 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Prezentowany tom zawiera prace, których autorami są głównie pracownicy naukowi utworzonego w listopadzie 1991 roku decyzją Rektora i Senatu Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Zakładu Początkowego Nauczania Języka Polskiego. Założeniem ogólnym i dominującym przeświadczeniem towarzyszącym podejmowanym w nowo utworzonym Zakładzie prac badawczych było przekonanie o konieczności nie tylko kontynuowania, ale także rozwijania tradycyjnych w krakowskiej WSP badań nad językiem dziecka i literaturą dla dzieci.
W niniejszym tomie zamieszczone zostały prace tematycznie związane z językiem dziecka, kształceniem sprawności językowej oraz niektórymi aspektami tekstów literatury dziecięcej. Mimo iż tematyka artykułów dotyczy pewnego specjalnego kręgu zagadnień ograniczonych przede wszystkim wiekiem dziecka - od 3 do 10 lat, a więc okresu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, to zakres problematyki zawartej w zbiorze jest dość szeroki, a tematyka zróżnicowana. Obok prac typowo językoznawczych dotyczących zastosowania metodologii badań lingwistycznych w pedagogice lub słowotwórstwa (deminutywa w języku uczniowskim) są tu artykuły z pogranicza językoznawstwa i logopedii, poprawności językowej (prace o anakolutach i poprawności w zakresie struktury tematyczno-rematycznej wypracowań uczniów klasy trzeciej), a także z zakresu teorii tekstu i aksjologii, literatury dla dzieci i metodyki początkowego nauczania języka polskiego (swobodne teksty w nauczaniu języka polskiego).
Autorzy prezentowanych w tym tomie artykułów mają nadzieję, że okażą się one interesujące zarówno dla osób zajmujących się problematyką rozwoju języka dziecka o orientacji lingwistycznej, jak i dla odpowiednio przygotowanych psychologów, a także dla tych czytelników, którzy chcieliby tematykę prac wykorzystać praktycznie podczas lekcji języka polskiego w klasach początkowych. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków | pl_PL |
dc.title | Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 165. Prace Pedagogiczne 15. Ze studiów nad językiem dziecka i literaturą dziecięcą | pl_PL |
dc.type | Czasopismo | pl_PL |