Interdyscyplinarne modele procesu komunikowania
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Czajkowski, Wojciech
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 169, Prace Psychologiczne 4, s. 9-18
Język: pl
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
This paper is concerned with two aims. In the first the author reviews or rather makes some short remarks referred to specific models of the communication process. On the other hand he describes and explains the conversational analysis as a kind of communication theory.
The author also presents his own investigations and demonstrates obtained results; the most important result is concerned with five general conversational factors which are as follows:
1. Factor of conversational activity,
2. Factor of conversational impulsiveness,
3. Factor of individual fluency disorders,
4. Factor of interpersonal fluency disorders,
5. Factor of we-relationship.
In conclusions the author pointed out the need to build a new model of the communication process dealt with positive (effectiveness) and negative (disorders) aspects of conversation.