Czym jest moralność naturalna?
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Maciuszek, Józef
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 23-35
Język: pl
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Niniejsze opracowanie stanowi rozwinięcie argumentacji A. Kępińskiego za istnieniem naturalnej moralności.
Pierwszy argument odnosi się do zjawiska analogicznych do moralnych zachowań zwierząt. Podjęliśmy próbę wyjaśnienia
mechanizmów tych zachowań, odwołując się do wyników badań współczesnej etologii i do modeli teoretycznych socjobiologii. Drugi - dotyczy koncepcji konstytutywnej warstwy sumienia, dla której najistotniejsze jest naturalistyczne
ujęcie genezy i istoty sumienia. Trzeci - odwołuje się do tezy o powszechnym charakterze podstawowych zasad
moralnych, które obowiązują w rozmaitych systemach kulturowych i religijnych. Interpretujemy powyższą tezę w
oparciu o socjobiologiczne ujęcie ewolucyjnych mechanizmów prowadzących do powszechności norm moralnych w świecie
człowieka.
Artykuł kończą rozważania problemu, jak w świetle zjawiska naturalnej moralności można zrozumieć XX-wieczne
przejawy zła. The paper is an elaboration on Kępińskfs argumentation for the existence of natural morality. The first argument
refers to animal behaviour that is analogical to moral behaviour. We have tried to explain the mechanism of such
behaviour on the basis of empirical research of contemporary ethology and theoretical models of sociobiology. The
second argument makes reference to the conception of constitutional layer of conscience, conception, in which the
most important is natural approach to the genesis and the essence of cons-cience. The third argument refers to the
thesis about the universal character of fundamental moral principles, which are in force in various cultural and
religious systems. We interpret the above thesis on the basis of sociobiological understanding of evolutionary
mechanism as leading to the universality of moral standards in the human world. The paper ends with the
consideration how, in the light of natural morality, manifestations of evil in the 20th century can be understood.