Prowadzenie negocjacji. Zarys modelu kształcenia umiejętności interpersonalnych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Czajkowski, Wojciech
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 69-81
Język: pl
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Pojęcie negocjacji interpretujemy w szerokim sensie, nawiązując do rozumienia terminu komunikowania, dla którego za
podstawowe uznajemy uzgadnianie znaczeń przekazywanych informacji pomiędzy uczestnikami interakcji. Sytuację
negocjowania pojmujemy jako wszechobecny aspekt interakcji międzyludzkich, w których partnerzy dążą do ustalenia
wspólnego stanowiska z równoczesną gotowością do czynienia ustępstw. Omawiamy strukturę i treść modelu uznając
możliwość nabywania i rozwijania umiejętności interpersonalnych w ramach mikrotreningu, który daje w efekcie
hierarchicznie zorganizowane sprawności niezbędne do prowadzenia negocjacji. Listę tych umiejętności otwiera
umiejętność nawiązywania kontaktu dająca podstawę dla wejścia w interakcję. Druga grupa sprawności dotyczy
aktywnego słuchania, które pozwala na efektywną wymianę informacji pomiędzy partnerami. Uzyskiwanie wpływu
interpretujemy jako zespół umiejętności pozwalających na kontrolowanie relacji. Wyższe miejsce w hierarchii zajmują
umiejętności złożone umożliwiające rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, wdrażanie konstruktywnych technik radzenia
sobie z trudnościami oraz koncentrowanie się na tym, co jest w danym momencie interakcji najistotniejsze.
Hierarchię sprawności zamyka integracja umiejętności.
W opracowaniu omawia się także metody wykorzystywane w procesie kształcenia umiejętności interpersonalnych. In this paper the term „negotiation” is interpreted in a broad sense and it is involved in context of communication
process. The author acknowledges adjustment of exchanged information meanings between partners of interactions as
an essential activity in the communication process. Negotiation is interpreted as an omnipresent feature of
interhuman interactions. In these interactions partners are steered to set a common stand and they are ready to
make concessions.
Structure and content of the model is described. The author considers individual’s possiblities of acquirement and
development of interpersonal skills in the microtraining process. In this training one hierarchically organizes
skills needed in negotiation. This hierarchy begins from attending behavior which is fundamental for constituting
of contact in the interaction. Active listening skills enable effective exchange of information between partners.
Influencing skills are interpreted as a set of skills involved in supervising of interaction. Complex skills help
individual to resolve conflicts, to use new coping techniques, to focus on essential aspects of interaction. The
described hierarchy comes to an end at integration of skills.
The author also presents methods of developing interpersonal skills.