Prowadzenie negocjacji. Zarys modelu kształcenia umiejętności interpersonalnych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Czajkowski, Wojciech
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 69-81
Język: pl
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Pojęcie negocjacji interpretujemy w szerokim sensie, nawiązując do rozumienia terminu komunikowania, dla którego za 
podstawowe uznajemy uzgadnianie znaczeń przekazywanych informacji pomiędzy uczestnikami interakcji. Sytuację 
negocjowania pojmujemy jako wszechobecny aspekt interakcji międzyludzkich, w których partnerzy dążą do ustalenia 
wspólnego stanowiska z równoczesną gotowością do czynienia ustępstw. Omawiamy strukturę i treść modelu uznając 
możliwość nabywania i rozwijania umiejętności interpersonalnych w ramach mikrotreningu, który daje w efekcie 
hierarchicznie zorganizowane sprawności niezbędne do prowadzenia negocjacji. Listę tych umiejętności otwiera 
umiejętność nawiązywania kontaktu dająca podstawę dla wejścia w interakcję. Druga grupa sprawności dotyczy 
aktywnego słuchania, które pozwala na efektywną wymianę informacji pomiędzy partnerami. Uzyskiwanie wpływu 
interpretujemy jako zespół umiejętności pozwalających na kontrolowanie relacji. Wyższe miejsce w hierarchii zajmują 
umiejętności złożone umożliwiające rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, wdrażanie konstruktywnych technik radzenia 
sobie z trudnościami oraz koncentrowanie się na tym, co jest w danym momencie interakcji najistotniejsze. 
Hierarchię sprawności zamyka integracja umiejętności.
W opracowaniu omawia się także metody wykorzystywane w procesie kształcenia umiejętności interpersonalnych. In this paper the term „negotiation” is interpreted in a broad sense and it is involved in context of communication 
process. The author acknowledges adjustment of exchanged information meanings between partners of interactions as 
an essential activity in the communication process. Negotiation is interpreted as an omnipresent feature of 
interhuman interactions. In these interactions partners are steered to set a common stand and they are ready to 
make concessions.
Structure and content of the model is described. The author considers individual’s possiblities of acquirement and 
development of interpersonal skills in the microtraining process. In this training one hierarchically organizes 
skills needed in negotiation. This hierarchy begins from attending behavior which is fundamental for constituting 
of contact in the interaction. Active listening skills enable effective exchange of information between partners. 
Influencing skills are interpreted as a set of skills involved in supervising of interaction. Complex skills help 
individual to resolve conflicts, to use new coping techniques, to focus on essential aspects of interaction. The 
described hierarchy comes to an end at integration of skills.
The author also presents methods of developing interpersonal skills. 

