• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Poziom aktualistycznej aspiracji zadaniowej młodzieży głuchej i jego zależności od informacji o wynikach

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Poziom aktualistycznej aspiracji... (618.5KB)
Autor:
Czajkowska, Anna
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 141-150
Język: pl
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Wykrycie ewentualnych trudności u osób z defektem słuchu w zakresie dostosowania poziomu aspiracji do możliwości wydaje się istotne z punktu widzenia ich przystosowania społecznego. Dla celów niniejszego opracowania za poziom aspiracji przyjęto oczekiwany przez badanych stopień wykonania zadania i posłużono się podziałem uwzględniającym kryterium wysokości poziomu aspiracji, stosunku do możliwości oraz czasu realizacji. Celem badań było wyjaśnienie niektórych aspektów funkcjonowania poziomu aspiracji i jego mian u młodzieży głuchej oraz porównanie ich z wynikami młodzieży słyszącej. Postawiono hipotezy o niskim, nieadekwatnym PA u głuchych oraz o braku modyfikującego wpływu wyników uprzednio wykonanych zadań. Chcąc porównać PA młodzieży głuchej i słyszącej zastosowano próbę badania poziomu aspiracji proponowaną przez P. Fraisse’a, polegającą na zastosowaniu gry zręcznościowej (rzut strzałką do tarczy). Wyniki badań nie potwierdziły jednoznacznie wszystkich przyjętych w badaniach hipotez. Największe znaczące statystycznie różnice wystąpiły w wysokości poziomu aspiracji, który częściej u głuchych przybierał wartości niskie. Dostosowanie poziomu aspiracji do możliwości wykonania tego typu zadania jest jednak możliwe dla większości badanych głuchych. Poziom ich aspiracji jest adekwatny do możliwości. Hipoteza o braku modyfikacji poziomu aspiracji w zależności od efektów poprzedzającego go wykonania w świetle przeprowadzonych badań okazała się nieprawdziwa. Autorka postuluje dalsze badania w tej dziedzinie z uwzględnieniem wyników badań nad poczuciem umiejscowienia źródła kontroli oraz nad zadaniami angażującymi ,ja”.
 
Revealing probable difficulties of deaf persons in matching their level of aspirations with posibilities seems to be essential for their social adjustment. In this article the author considers level of aspiration as a anticipated level of task realization; it is also classified into groups involving the following criteria: height of aspiration level, relation to possibilities and time of realization. Explanation of some aspects of aspiration level functioning and its changes in deaf adolescents and comparison with healthy adolescents results is the aim of this research. The author sets a hypothesis that low, non-adequate aspiration level of deaf adolescents and that earlier achieved results do not have any impact on actual aspiration. The comparison is conducted with application of Fraisse’s method of aspiration level measurement (playing darts). The author’s results does not explicity confirm that suggested hypotheses. The highest and statistically relevant differences occurred in case of aspiration height; it was lower more often in case of deaf adolescents. Adjustment of aspiration level to potentialités of realization of that kind of task is possible for most deaf adolescents. Their level of aspiration is adequate to their possiblities. The hyphothesis of lack of impact on actual aspiration upon ealier achieved results is not confirmed. The author suggests further investigations in this area with special attention to research results connected with locus of control and self involved tasks.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/7999
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Psychologiczne

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image