dc.contributor.author | Czajkowska, Anna | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-10-01T21:02:14Z | |
dc.date.available | 2020-10-01T21:02:14Z | |
dc.date.issued | 1996 | |
dc.identifier.citation | Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 141-150 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/7999 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Wykrycie ewentualnych trudności u osób z defektem słuchu w zakresie dostosowania poziomu aspiracji do możliwości
wydaje się istotne z punktu widzenia ich przystosowania społecznego. Dla celów niniejszego opracowania za poziom
aspiracji przyjęto oczekiwany przez badanych stopień wykonania zadania i posłużono się podziałem uwzględniającym
kryterium wysokości poziomu aspiracji, stosunku do możliwości oraz czasu realizacji.
Celem badań było wyjaśnienie niektórych aspektów funkcjonowania poziomu aspiracji i jego mian u młodzieży głuchej
oraz porównanie ich z wynikami młodzieży słyszącej. Postawiono hipotezy o niskim, nieadekwatnym PA u głuchych oraz
o braku modyfikującego wpływu wyników uprzednio wykonanych zadań. Chcąc porównać PA młodzieży głuchej i słyszącej
zastosowano próbę badania poziomu aspiracji proponowaną przez P. Fraisse’a, polegającą na zastosowaniu gry
zręcznościowej (rzut strzałką do tarczy).
Wyniki badań nie potwierdziły jednoznacznie wszystkich przyjętych w badaniach hipotez. Największe znaczące
statystycznie różnice wystąpiły w wysokości poziomu aspiracji, który częściej u głuchych przybierał wartości
niskie. Dostosowanie poziomu aspiracji do możliwości wykonania tego typu zadania jest jednak możliwe dla większości
badanych głuchych. Poziom ich aspiracji jest adekwatny do możliwości. Hipoteza o braku modyfikacji poziomu
aspiracji w zależności od efektów poprzedzającego go wykonania w świetle przeprowadzonych badań okazała się
nieprawdziwa.
Autorka postuluje dalsze badania w tej dziedzinie z uwzględnieniem wyników badań nad poczuciem umiejscowienia
źródła kontroli oraz nad zadaniami angażującymi ,ja”. | pl_PL |
dc.description.abstract | Revealing probable difficulties of deaf persons in matching their level of aspirations with posibilities seems to
be essential for their social adjustment. In this article the author considers level of aspiration as a anticipated
level of task realization; it is also classified into groups involving the following criteria: height of aspiration
level, relation to possibilities and time of realization.
Explanation of some aspects of aspiration level functioning and its changes in deaf adolescents and comparison with
healthy adolescents results is the aim of this research. The author sets a hypothesis that low, non-adequate
aspiration level of deaf adolescents and that earlier achieved results do not have any impact on actual aspiration.
The comparison is conducted with application of Fraisse’s method of aspiration level measurement (playing darts).
The author’s results does not explicity confirm that suggested hypotheses. The highest and statistically relevant
differences occurred in case of aspiration height; it was lower more often in case of deaf adolescents. Adjustment
of aspiration level to potentialités of realization of that kind of task is possible for most deaf adolescents.
Their level of aspiration is adequate to their possiblities. The hyphothesis of lack of impact on actual aspiration
upon ealier achieved results is not confirmed.
The author suggests further investigations in this area with special attention to research results connected with
locus of control and self involved tasks. | en_EN |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.title | Poziom aktualistycznej aspiracji zadaniowej młodzieży głuchej i jego zależności od informacji o wynikach | pl_PL |
dc.title.alternative | Level of Task Aspiration in Deaf Adolescents and its Dependence upon Information about the Outcomes | en_EN |
dc.type | Article | pl_PL |