• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cechy indywidualne a funkcjonowanie w toku nauki studentów filologii romańskiej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Cechy indywidualne... (811.0KB)
Autor:
Szewczyk, Urszula
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 151-164
Język: pl
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
W artykule prezentowane są rozważania i wyniki badań studentów dotyczące relacji pomiędzy inteligencją, zmiennymi temperamentalnymi (reaktywność i ruchliwość) oraz ogólnymi preferencjami poznawczymi (mierzonymi Skalą STU Nosala) a wskaźnikami funkcjonowania poznawczego na studiach. Badania przeprowadzone w grupie 41 studentów filologii romańskiej wskazują na poziom przeciętny inteligencji płynnej i wyższy od przeciętnego inteligencji skrystalizowanej w badanej grupie. Jak chodzi o zmienną temperamentalną badani charakteryzują się wyższymi wskaźnikami ruchliwości zaś poziom reaktywności jest niższy. Dominującymi preferencjami poznawczymi jest konkretność - obiektywność oraz globalność - subiektywność. Zastosowana skala funkcjonowania poznawczego (skonstruowana przez autorkę) pozwoliła na uchwycenie strategii i technik uczenia się oraz kontroli jego przebiegu. Obliczone współczynniki korelacji wskazują na związek pomiędzy ruchliwością a podejmowaniem decyzji o uczeniu się, planowaniem jego przebiegu, stosowaniem strategii racjonalnych i kontrolą efektów uczenia się. Nie potwierdziły się założenia dotyczące wpływu reaktywności i inteligencji na funkcjonowanie poznawcze w toku studiów oraz dominującego typu preferencji poznawczych u studentów studiów filologicznych.
 
The article presents the results of research carried out on students as regards the relationship between intelligence, varying temperamental traits (reactivity and mobility) and general cognitive preferences (measured on the STU Nosala scale), and indicators which serve as cognition in studies. The research was carried out on a group of 41 Romance Philology students. They defined the level of fluid intelligence as average, and the level of crystalized intelligence in the test group as above average. Concerning the varying temperament of the research group, they showed greater mobility, however their level of reactivity was lower. The dominant cognitive preferences are concrete - objective as well as total - subjectivity. The scale used which acted as an indicator (devised by the author), provided a way of gauging the strategy and technique of study and its management. The calculated correlating coefficients point to a connection between activity and the decision to study, the planning of carrying out study, an appropriate rational strategy and an effective control of study. The assumption that reactivity and intelligence function as indicators to a course of study has not been confirmed. Nor has a dominant preferential cognitive type been found in the students who take up philological studies.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/8000
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Psychologiczne

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image