Cechy indywidualne a funkcjonowanie w toku nauki studentów filologii romańskiej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Szewczyk, Urszula
Źródło: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 151-164
Język: pl
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule prezentowane są rozważania i wyniki badań studentów dotyczące relacji pomiędzy inteligencją, zmiennymi
temperamentalnymi (reaktywność i ruchliwość) oraz ogólnymi preferencjami poznawczymi (mierzonymi Skalą STU Nosala)
a wskaźnikami funkcjonowania poznawczego na studiach.
Badania przeprowadzone w grupie 41 studentów filologii romańskiej wskazują na poziom przeciętny inteligencji
płynnej i wyższy od przeciętnego inteligencji skrystalizowanej w badanej grupie. Jak chodzi o zmienną
temperamentalną badani charakteryzują się wyższymi wskaźnikami ruchliwości zaś poziom reaktywności jest niższy.
Dominującymi preferencjami poznawczymi jest konkretność - obiektywność oraz globalność - subiektywność.
Zastosowana skala funkcjonowania poznawczego (skonstruowana przez autorkę) pozwoliła na uchwycenie strategii i
technik uczenia się oraz kontroli jego przebiegu. Obliczone współczynniki korelacji wskazują na związek pomiędzy
ruchliwością a podejmowaniem decyzji o uczeniu się, planowaniem jego przebiegu, stosowaniem strategii racjonalnych
i kontrolą efektów uczenia się. Nie potwierdziły się założenia dotyczące wpływu reaktywności i inteligencji na
funkcjonowanie poznawcze w toku studiów oraz dominującego typu preferencji poznawczych u studentów studiów
filologicznych. The article presents the results of research carried out on students as regards the relationship between
intelligence, varying temperamental traits (reactivity and mobility) and general cognitive preferences (measured on
the STU Nosala scale), and indicators which serve as cognition in studies.
The research was carried out on a group of 41 Romance Philology students. They defined the level of fluid
intelligence as average, and the level of crystalized intelligence in the test group as above average. Concerning
the varying temperament of the research group, they showed greater mobility, however their level of reactivity was
lower. The dominant cognitive preferences are concrete - objective as well as total - subjectivity.
The scale used which acted as an indicator (devised by the author), provided a way of gauging the strategy and
technique of study and its management. The calculated correlating coefficients point to a connection between
activity and the decision to study, the planning of carrying out study, an appropriate rational strategy and an
effective control of study. The assumption that reactivity and intelligence function as indicators to a course of
study has not been confirmed. Nor has a dominant preferential cognitive type been found in the students who take up
philological studies.