Empatia a postawy prospołeczne studentów pedagogiki specjalnej
View/ Open
Author:
Kliś, Maria
Kossewska, Joanna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 165-182
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 1996
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Jedną z cech osobowości nauczyciela, która zarówno w potocznym odczuciu, jak też w efekcie empirycznych badań
wydaje się mieć istotne znaczenie w procesie nauczania, jest empatia.
Holistyczna koncepcja empatii Kalliopuska (1983) zakłada, iż jest to złożony proces, w którym biorą udział
komponenty kinestetyczne, fizjologiczne, afektywne (motywacyjne) oraz poznawcze (wiedza i doświadczenie).
Takie szerokie pojmowanie empatii nasuwa pytania o uwarunkowania i związki tego procesu z innymi procesami
psychicznymi (innymi aspektami osobowości), takimi np. jak: postawy prospołeczne, ogólny poziom zdolności
umysłowych, czy poziom neurotyzmu.
Mając na uwadze potrzeby rozwojowe dzieci specjalnej troski oraz wzgląd na znaczenie empatii w procesie
dydaktyczno-wychowawczym podjęto badania ze studentami pedagogiki specjalnej, którzy mają w przyszłości pracować z
takimi dziećmi. Uzyskanie odpowiedzi na postawione wcześniej pytania pozwoli ukazać różne profile osobowościowe, co
może być predyktorem przyszłych sukcesów w wykonywaniu zawodu nauczyciela dzieci specjalnej troski. Various authors point out that empathy is important in many different situations. Empathy seems to have a
significant role in the educational process, therapy, nursing, and other fields. Empathy is an feature of
personality involving the capacity to respond emotionally and cognitivelly to other persons without loss of
objectivity (Berger 1987, in Williams 1989). Empathy is linked to helping behaviour and to more effective
professional functioning and it is, therefore, nearly universally valued in helping professions (Williams 1989).
Empathy is very important for a positive development of people's interactions in many teacher - pupil situations
(Grzywak- -Kaczynska 1971). It is especially when the pupil is exceptional in some way (below or above the
intellectual, social or emotional norms) and requires special treatment from teachers, in these cases empathy helps
teachers to act in such way which minimizes social conflicts and disruption (Morgan 1983, 1984, Rembowski 1989).
In that context we have studied empathy among the students of the Special Pedagogy Department as well as relations
between empathy, prosocial attitudes and individual differences in intelligence, neuroticism.