Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMaurer, Alicjapl_PL
dc.contributor.authorOszustowicz, Barbarapl_PL
dc.date.accessioned2020-10-01T21:20:57Z
dc.date.available2020-10-01T21:20:57Z
dc.date.issued1996
dc.identifier.citationRocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1996, Z. 176, Prace Psychologiczne 5, s. 183-199pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/8002
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie różnic, jakie występują w postawach wobec pracy u młodzieży z krajów o różnym statusie gospodarczym, społecznym i politycznym. Wyniki badań kwestionariuszem postaw wobec pracy 300 studentów polskich i 306 niemieckich, stanowiące część międzykulturowego programu badań, przeprowadzonych w latach 1988-89 pod kierunkiem Lynna, poddano analizie w odniesieniu do czterech najważniejszych teorii, ukazujących wpływ zmiennych psychologicznych na tempo rozwoju ekonomicznego: etyki pracy Webera, współzawodnictwa Schumpetera, motywacji osiągnięć McClellanda oraz społecznego prestiżu zawodów Wienera. Uzyskane wyniki, stanowiące bardzo silne potwierdzenie ostatniej z tych teorii, odzwierciedliły wpływ na postawy wobec pracy kontekstu ekonomicznego, społecznego i politycznego. Ujawniły także interesujące różnice w postawach wobec pracy, związane z płcią. Mogą one stanowić istotną pomoc w organizacji prężnie rozwijającego się ostatnio poradnictwa i doradztwa zawodowego.pl_PL
dc.description.abstractThis paper presents some differences in attitudes toward work between men and women from the countries of different economical, social and political systems. The subjects were 300 Polish students (150 men and 150 women) and 306 German students. The studies are part of collaborative research program conducted in 43 countries by Lynn. The results are presented against the background of four leading theories of psychological contribution of economic growth: Weber's work ethic, Schumpeter’s competitiveness, McClelland’s achievement motivation and Wiener’s low valuation of business. Lynn’s results are also reffered to. The results support the Wiener's theory of the social status of business occupations as an important factor bearing on economic growth rates. They also reveal that men are generally more concerned than women with the attitudes and values which are considered as a motive power of economic growth.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.titleZmienne psychologiczne a rozwój ekonomiczny - analiza porównawcza postaw wobec pracy u studentów polskich i niemieckichpl_PL
dc.title.alternativePsychological Variables and Economical Growth - a Comparative Analysis of the Attitudes Toward Work in Polish and German Studentsen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord