Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 173. Studia Historicolitteraria 14
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Chrobak, Małgorzata
Stachura-Lupa, Renata
Redaktor:
Chrobak, Małgorzata
Stachura-Lupa, Renata
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN:
2081-1853
2300-5831 (e-ISSN)
Język: pl, ru
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuły zebrane w niniejszym tomie rocznika „Studia Historicolitteraria” stanowią
(w zamyśle redaktorek numeru) wkład do refleksji na temat kategorii miejsca oraz
przestrzeni w literaturze. Czytelnik znajdzie tu rozmaite warianty „praktykowania”,
a także „czytania” przestrzeni we współczesnym dyskursie literaturoznawczym,
które zostały pomieszczone w dwóch blokach problemowych. W pierwszym z nich
autorzy artykułów koncentrują się zasadniczo wokół takich zagadnień, jak: miejsca
autobiograficzne (Dorota Samborska-Kukuć), przestrzenie tymczasowe, tranzytowe
(nie-miejsca) w prozie oraz dramacie współczesnym (Krystyna Latawiec,
Natalia Góra, Ewa Nowicka), romantyczne estetyzacje świata przyrody (Lesława
Korenowska), „osobność” liryki religijnej Agnieszki Kotei (Zofia Zarębianka), topografie
realne i fikcyjne, krainy mentalne i symboliczne (Marta Rusek, Anna Wietecha,
Aleksandra Budrewicz), narracje regionalne (Urszula Kolberova), pejzaże literackie
(Konrad Kissin), monstrualność jako metafora inności i marginesu (Monika
Świerkosz). Suplementem do tej części rozważań jest komunikat, który odsyła do
złożonej problematyki czasoprzestrzeni w literaturze XX i XXI (Adam Kowalczyk).
Na część drugą złożyły się teksty poddające refleksji utwory z kręgu twórczości
adresowanej do młodego czytelnika. Mówią one o fantazmatycznej naturze
świata przedstawionego w prozie Doroty Terakowskiej (Alicja Baluch), o umiejscowieniu
„kobiecości” oraz pierwiastka żeńskiego w baśniach magicznych (Alicja
Ungeheuer-Gołąb, Oliwia Brzeźniak), zastosowaniu kategorii obcości w badaniach
nad dzieciństwem i literaturą czwartą (Małgorzata Chrobak), a także różnych koncepcjach
przestrzeni we współczesnych opowieściach biograficznych (Krystyna
Zabawa). Paralelę pomiędzy architekturą a literaturą jako nośnikami post-pamięci
o Zagładzie szkicuje Małgorzata Wójcik-Dudek, a Karolina Jędrych analizuje obraz
XVIII-wiecznej Warszawy w powieści Marii Krüger w kontekście teorii gier i zabaw.
Do innego spojrzenia na problematykę miejsca skłania wreszcie studium Michała
Mesjasza poświęcone dziejom motywu pluszowej zabawki w literaturze dziecięcej.