• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Historicolitteraria
  • 2014, Studia Historicolitteraria 14
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Historicolitteraria
  • 2014, Studia Historicolitteraria 14
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 173. Studia Historicolitteraria 14

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AUPC. 173. Studia Historicolitteraria 14 (3.142MB)
Autor:
Chrobak, Małgorzata
Stachura-Lupa, Renata
Redaktor:
Chrobak, Małgorzata
Stachura-Lupa, Renata
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2081-1853
2300-5831 (e-ISSN)
Język: pl, ru
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Artykuły zebrane w niniejszym tomie rocznika „Studia Historicolitteraria” stanowią (w zamyśle redaktorek numeru) wkład do refleksji na temat kategorii miejsca oraz przestrzeni w literaturze. Czytelnik znajdzie tu rozmaite warianty „praktykowania”, a także „czytania” przestrzeni we współczesnym dyskursie literaturoznawczym, które zostały pomieszczone w dwóch blokach problemowych. W pierwszym z nich autorzy artykułów koncentrują się zasadniczo wokół takich zagadnień, jak: miejsca autobiograficzne (Dorota Samborska-Kukuć), przestrzenie tymczasowe, tranzytowe (nie-miejsca) w prozie oraz dramacie współczesnym (Krystyna Latawiec, Natalia Góra, Ewa Nowicka), romantyczne estetyzacje świata przyrody (Lesława Korenowska), „osobność” liryki religijnej Agnieszki Kotei (Zofia Zarębianka), topografie realne i fikcyjne, krainy mentalne i symboliczne (Marta Rusek, Anna Wietecha, Aleksandra Budrewicz), narracje regionalne (Urszula Kolberova), pejzaże literackie (Konrad Kissin), monstrualność jako metafora inności i marginesu (Monika Świerkosz). Suplementem do tej części rozważań jest komunikat, który odsyła do złożonej problematyki czasoprzestrzeni w literaturze XX i XXI (Adam Kowalczyk). Na część drugą złożyły się teksty poddające refleksji utwory z kręgu twórczości adresowanej do młodego czytelnika. Mówią one o fantazmatycznej naturze świata przedstawionego w prozie Doroty Terakowskiej (Alicja Baluch), o umiejscowieniu „kobiecości” oraz pierwiastka żeńskiego w baśniach magicznych (Alicja Ungeheuer-Gołąb, Oliwia Brzeźniak), zastosowaniu kategorii obcości w badaniach nad dzieciństwem i literaturą czwartą (Małgorzata Chrobak), a także różnych koncepcjach przestrzeni we współczesnych opowieściach biograficznych (Krystyna Zabawa). Paralelę pomiędzy architekturą a literaturą jako nośnikami post-pamięci o Zagładzie szkicuje Małgorzata Wójcik-Dudek, a Karolina Jędrych analizuje obraz XVIII-wiecznej Warszawy w powieści Marii Krüger w kontekście teorii gier i zabaw. Do innego spojrzenia na problematykę miejsca skłania wreszcie studium Michała Mesjasza poświęcone dziejom motywu pluszowej zabawki w literaturze dziecięcej.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8280
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2014, Studia Historicolitteraria 14

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image