• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Historicolitteraria
  • 2014, Studia Historicolitteraria 14
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Historicolitteraria
  • 2014, Studia Historicolitteraria 14
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Przestrzeń dojrzewania w Zmorach Emila Zegadłowicza

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Przestrzeń dojrzewania... (1.802MB)
Autor:
Rusek, Marta
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 173, Studia Historicolitteraria 14 (2014), s. [66]-77
Język: pl
Słowa kluczowe:
przestrzeń antropologiczna
przestrzeń dorastania
powieść edukacyjna
powieść rozwojowa
mapa
trasa
miejsca antropologiczne
edukacyjna wędrówka
zinstytucjonalizowana edukacja
dojrzałość
proces dojrzewania
anthropologic space
growing up space
educational story
developmental story
map
route
anthropologic place
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The article presents the individual growing-up process shown in Zmory (Nightmares) by Emil Zegadłowicz. The start thesis is that novel, playing with autographic and geographic references, has features of a parable, and its main theme is placing a growing individual in the world and universe. The analysis of the phenomenon includes: the topos of educational journey, development story genre conventions, and most of all the decisions of anthropologists regarding the ways of “practicing space” through creating a map and planning a route (M. de Certeau) and functioning of anthropologic places (M. Augé). The Author refers both to the geographic and historic realities, as well as ways of giving them symbolic meanings. The study is focused on the following issues: existence of Mikołaj Srebrempisany in a social space – exploring it and taming it; the internal world of a hero – meaning the space of: dreams, daydreams, experiences; and experiencing loneliness by him. The divagations and analyses reach the conclusion that the Nightmares is one of the latest depictions of growing up, presented in the spirit of tradition of a development story and originating in a 19th century formation, where recognizing and becoming placed in the anthropologic space leads to self-cognition and liberation of an individual.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8285
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2014, Studia Historicolitteraria 14

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image