Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRusek, Martapl_PL
dc.date.accessioned2020-10-07T06:51:17Z
dc.date.available2020-10-07T06:51:17Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 173, Studia Historicolitteraria 14 (2014), s. [66]-77pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/8285
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractThe article presents the individual growing-up process shown in Zmory (Nightmares) by Emil Zegadłowicz. The start thesis is that novel, playing with autographic and geographic references, has features of a parable, and its main theme is placing a growing individual in the world and universe. The analysis of the phenomenon includes: the topos of educational journey, development story genre conventions, and most of all the decisions of anthropologists regarding the ways of “practicing space” through creating a map and planning a route (M. de Certeau) and functioning of anthropologic places (M. Augé). The Author refers both to the geographic and historic realities, as well as ways of giving them symbolic meanings. The study is focused on the following issues: existence of Mikołaj Srebrempisany in a social space – exploring it and taming it; the internal world of a hero – meaning the space of: dreams, daydreams, experiences; and experiencing loneliness by him. The divagations and analyses reach the conclusion that the Nightmares is one of the latest depictions of growing up, presented in the spirit of tradition of a development story and originating in a 19th century formation, where recognizing and becoming placed in the anthropologic space leads to self-cognition and liberation of an individual.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectprzestrzeń antropologicznapl_PL
dc.subjectprzestrzeń dorastaniapl_PL
dc.subjectpowieść edukacyjnapl_PL
dc.subjectpowieść rozwojowapl_PL
dc.subjectmapapl_PL
dc.subjecttrasapl_PL
dc.subjectmiejsca antropologicznepl_PL
dc.subjectedukacyjna wędrówkapl_PL
dc.subjectzinstytucjonalizowana edukacjapl_PL
dc.subjectdojrzałośćpl_PL
dc.subjectproces dojrzewaniapl_PL
dc.subjectanthropologic spaceen_EN
dc.subjectgrowing up spaceen_EN
dc.subjecteducational storyen_EN
dc.subjectdevelopmental storyen_EN
dc.subjectmapen_EN
dc.subjectrouteen_EN
dc.subjectanthropologic placeen_EN
dc.titlePrzestrzeń dojrzewania w Zmorach Emila Zegadłowiczapl_PL
dc.title.alternativeGrowing-up space in Zmory (Nightmares) by Emil Zegadłowiczen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord