• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Historicolitteraria
  • 2014, Studia Historicolitteraria 14
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Historicolitteraria
  • 2014, Studia Historicolitteraria 14
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aut viam inveniam aut faciam. Эскиз о пространстве в драмах Ивана Вырыпаева

Thumbnail
View/Open
Aut viam inveniam aut faciam... (1.774Mb)
Author:
Góra, Natalia
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 173, Studia Historicolitteraria 14 (2014), s. [122]-136
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: ru
Subject:
Iwan Wyrypajew
dramat poetycki
słowo
codzienność
teatr
Ivan Vyrypayev
poetic drama
word
everyday life
theater
Date: 2014
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
Playwriting can be divided into two schools in Modern Russian: Moscow (Teatr.doc and Praktika) and Ural (Kolyada-Theater in Yekaterinburg). The most prominent representative of the second one is Nikolai Kolyada – the master of presenting the cruelty and everyday harassment of a lower social class. Ivan Vyrypayev is one of his brightest "students" who described the hell of the "mauled Russian soul" in a similar manner. "The theater is a temple for him. And he is a faithful architect and God in one person for this temple." In the work of Vyrypayev we can find the same type of character – crippled by the world and/or by himself, surviving modernized Weltschmerz, a protagonist who is seeking for the answer. Characters of his playwriting which became symbols of a new Russian drama are: drug addicted (Dreams), schizophrenic (Genesis 2), the murderer (Oxygen), man-eater (July), haunted girl (Delhi Dance), alcoholic (Valentine's Day), visionary (The City Where I Am). Vyrypayev, who is a likeable man with the delicate beauty of a sick boy, wants to deepen his knowledge of metaphysics. He does it with grace by its complete denial. Gruesome stories, vulgar language, pop culture forms, trivialization of life, human frailty - all his dramas seem to be woven out of the compilation of these expressions. He tries to get away from the classic genre and limits of the role of psychology. He adheres to the idea of the text as to the highest instance.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8290
Collections
  • 2014, Studia Historicolitteraria 14

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image