Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGóra, Nataliapl_PL
dc.date.accessioned2020-10-07T07:17:25Z
dc.date.available2020-10-07T07:17:25Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 173, Studia Historicolitteraria 14 (2014), s. [122]-136pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/8290
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractPlaywriting can be divided into two schools in Modern Russian: Moscow (Teatr.doc and Praktika) and Ural (Kolyada-Theater in Yekaterinburg). The most prominent representative of the second one is Nikolai Kolyada – the master of presenting the cruelty and everyday harassment of a lower social class. Ivan Vyrypayev is one of his brightest "students" who described the hell of the "mauled Russian soul" in a similar manner. "The theater is a temple for him. And he is a faithful architect and God in one person for this temple." In the work of Vyrypayev we can find the same type of character – crippled by the world and/or by himself, surviving modernized Weltschmerz, a protagonist who is seeking for the answer. Characters of his playwriting which became symbols of a new Russian drama are: drug addicted (Dreams), schizophrenic (Genesis 2), the murderer (Oxygen), man-eater (July), haunted girl (Delhi Dance), alcoholic (Valentine's Day), visionary (The City Where I Am). Vyrypayev, who is a likeable man with the delicate beauty of a sick boy, wants to deepen his knowledge of metaphysics. He does it with grace by its complete denial. Gruesome stories, vulgar language, pop culture forms, trivialization of life, human frailty - all his dramas seem to be woven out of the compilation of these expressions. He tries to get away from the classic genre and limits of the role of psychology. He adheres to the idea of the text as to the highest instance.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isorupl_PL
dc.subjectIwan Wyrypajewpl_PL
dc.subjectdramat poetyckipl_PL
dc.subjectsłowopl_PL
dc.subjectcodziennośćpl_PL
dc.subjectteatrpl_PL
dc.subjectIvan Vyrypayeven_EN
dc.subjectpoetic dramaen_EN
dc.subjectworden_EN
dc.subjecteveryday lifeen_EN
dc.subjecttheateren_EN
dc.titleAut viam inveniam aut faciam. Эскиз о пространстве в драмах Ивана Вырыпаеваru_RU
dc.title.alternativeAUT VIAM INVENIAM AUT FACIAM. The study of dramas by Ivan Vyrypayeven_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord